تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
کد خبر : 29592

چگونه یک شهر ترکیه از آسیب زلزله مرگبار در امان ماند؟

چگونه یک شهر ترکیه از آسیب زلزله مرگبار در امان ماند؟

به گزارش ایسنا، ارزین در ۱۱۰ کیلومتری مرکز زمین لرزه قرار داشته و در حالی از آسیب بر کنار مانده است که خانه‌ها در شهرهای دورتر از مرکز زمین لرزه و همچنین شهرهای نزدیک ارزین مانند عثمانیه که تنها ۲۰ کیلومتر از آن فاصله دارد، بر اثر زلزله ویران شده و کسانی که جان سالم

به گزارش ایسنا، ارزین در ۱۱۰ کیلومتری مرکز زمین لرزه قرار داشته و در حالی از آسیب بر کنار مانده است که خانه‌ها در شهرهای دورتر از مرکز زمین لرزه و همچنین شهرهای نزدیک ارزین مانند عثمانیه که تنها ۲۰ کیلومتر از آن فاصله دارد، بر اثر زلزله ویران شده و کسانی که جان سالم به در برده‌اند هنوز در تلاش برای دریافت کمک هستند.
هرچند نشانه‌های زلزله در سطح این شهر به چشم می‌خورد و روی مناره‌ها و در ایستگاه‌های اتوبوس آثاری از زمین لرزه پیدا است، ساکنان و مقامات این شهر می‌گویند ارزین هیچ تلفات جانی نداشته و هیچ ساختمانی در این زلزله قدرتمند فرو نریخته است.
اما چرا این اتفاق افتاده است و این شهر چه مزیتی نسبت به شهرهای دیگر داشته است؟
به گزارش یورونیوز، مقامات ارزین می‌گویند این قضیه به عزم سالیان گذشته آن‌ها در عدم اعطای مجوز به ساخت‌وساز غیرقانونی در شهر مربوط می‌شود.
“امره تیبیک اوغلو”، ۳۹ ساله، که به مدت شش سال است در شهرداری ارزین کار می‌کند، می‌گوید: ما می‌دانیم که در منطقه زلزله‌خیز هستیم و مقامات متوجه این امر هستند. در نتیجه اگر متوجه بشوند ساختمان‌هایی بدون رعایت ضوابط قانونی ساخته شده‌اند، آنها را خراب می‌کنند.
او اضافه می‌کند: برخی از مردم محلی واقعا از این موضوع عصبانی بودند اما شهردار با علم به اینکه ممکن است روزی یک زلزله بزرگ رخ دهد برای ادامه این رویه مصمم بود.
تیبیک اوغلو می‌گوید که مطمئن نیست چرا شهرداری‌های دیگر این کار را انجام نداده‌اند با این حال وی مشکوک است که بین مسئولان محلی و پیمانکاران زد و بندی وجود داشته به نحوی که باعث دور زدن مقررات سختگیرانه دولتی شده است.
ارزین همچنین در احاطه کوه‌ها و تپه‌ها قرار دارد و مردم محلی معتقدند همین موقعیت جغرافیایی از آنها محافظت کرده است. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند در این شهر هیچ ساختمان بلندطبقه‌ای وجود ندارد و همین خطرات را کاهش داده و باعث شده ارزین از ویرانی مناطق مجاور در امان بماند.
مهندسان در ترکیه با توجه به آسیب‌پذیری این کشور در برابر زلزله‌های بزرگ، سال‌ها نگران ساختمان‌های سست و ضعیف بودند. این نگرانی‌ها پس از آن افزایش یافت که به موجب یک قانون مصوب سال ۲۰۱۸، ساختمان‌هایی که به طریق غیرقانونی ساخته شده بودند مشمول بخشش شدند و قرار شد تا زمانی که مالکان آن‌ها به دولت جریمه پرداخت می‌کنند استفاده از آن‌ها بلامانع باشد.
از زمان وقوع زلزله اخیر، هزاران آواره از شهرهای دیگر به ارزین آمده‌اند. این در حالی است که در بقیه شهرهای زلزله‌زده عملیات امدادرسانی ادامه دارد و شمار جانباختگان در ترکیه به بیش از ۴۰ هزار نفر رسیده است.
در پی زلزله مهیب این ماه، دولت ترکیه متعهد شده است تا تحقیقات کاملی در این خصوص انجام دهد و هم‌اکنون نیز دستور بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر را به دلیل دست داشتن در ساخت و ساز بناهای فروریخته صادر کرده است.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.