تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
کد خبر : 7958

پاکستان، آمریکا را به تلاش برای سنگ‌اندازی در پروژه کریدور اقتصادی چین متهم کرد

پاکستان، آمریکا را به تلاش برای سنگ‌اندازی در پروژه کریدور اقتصادی چین متهم کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این اتهام مستقیم نادر توسط “خالد منصور”، مسئول محلی پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان که دستیار ویژه عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز است، در سمیناری که توسط “موسسه مدیریت بازرگانی” در کراچی سازماندهی شده بود، مطرح شد. واشنگتن مدت‌ها مخالف این پروژه ۶۴ میلیارد دلاری بوده و

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این اتهام مستقیم نادر توسط “خالد منصور”، مسئول محلی پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان که دستیار ویژه عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز است، در سمیناری که توسط “موسسه مدیریت بازرگانی” در کراچی سازماندهی شده بود، مطرح شد.

واشنگتن مدت‌ها مخالف این پروژه ۶۴ میلیارد دلاری بوده و آن را یک “تله بدهی” برای پاکستان توصیف کرده است اما این نخستین باری است که اسلام آباد به این صراحت واکنش نشان می‌دهد.

هند، رقیب اصلی چین و پاکستان نیز با این پروژه که بخشی از ابتکار عمل کمربند و جاده پکن است، مخالفت کرده و آن را مغایر با منافع استراتژیکش در منطقه می‌داند.

خالد منصور گفت: از دیدگاه موقعیت ژئواستراتژیک در حال ظهور یک چیز کاملا مشخص است، آمریکا تحت حمایت هند قصد خرابکاری در پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان را دارد. اما ما اجازه نخواهیم داد آنها در این کار موفق شوند. اینجا جایی است که ما باید موضع‌گیری کنیم.

وی افزود: هیچ راهی وجود ندارد که پاکستان از منافعش چشم‌پوشی کند. ما بیش از یکبار در گذشته پشت دست خود را درخصوص اعتماد به ائتلاف غرب داغ کرده‌ایم. تلاش‌ها برای تضعیف نفوذ استراتژیک پکن در منطقه موفق نخواهند بود.

خالد منصور تاکید کرد: غرب پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان را سمبلی از جاه‌طلبی سیاسی پکن می‌بیند.

وی در ادامه گفت: به همین خاطر است که پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان از نظر آمریکا و اروپا مشکوک است. آنها این پروژه را بیشتر تلاش چین برای توسعه نفوذ سیاسی، استراتژیک و تجاری‌اش می‌دانند.   

این مقام اشاره کرد که اسلام‌آباد با دولت طالبان درباره احتمال الحاق افغانستان به این پروژه مذاکره کرده اما به جزئیات بیشتری از جمله پاسخ کابل نپرداخت.

پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد قصد دارد از طریق شبکه‌ای از جاده‌ها، خطوط راه‌آهن و خط لوله‌هایی برای انتقال محموله‌ها، نفت و گاز استان سین‌کیانگ واقع در شمال غربی چین را که از نظر استراتژیکی بسیار حائز اهمیت است را به بندر گوادر در جنوب پاکستان متصل کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.