تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر : 17048

هلال‌احمر ایران از مقتدرترین جمعیت‌های دنیاست

هلال‌احمر ایران از مقتدرترین جمعیت‌های دنیاست

به گزارش ایسنا، فرنچسکو روکا در مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد تاسیس هلال‌احمر ایران با بیان اینکه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر سابقه دور ودرازی دارد، افزود: این نهضت در سال ۱۲۳۷ شمسی (۱۸۵۹ میلادی) در میدان های جنگ سولفرینو آغاز شد، جایی که هانری دونان بنیانگذار این نهضت، ایده جدیدی را برای

به گزارش ایسنا، فرنچسکو روکا در مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد تاسیس هلال‌احمر ایران با بیان اینکه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر سابقه دور ودرازی دارد، افزود: این نهضت در سال ۱۲۳۷ شمسی (۱۸۵۹ میلادی) در میدان های جنگ سولفرینو آغاز شد، جایی که هانری دونان بنیانگذار این نهضت، ایده جدیدی را برای کمک به افراد نیازمند، فارغ از ملیت آنها معرفی کرد. در واقع، این ایده سنگ بنای شکل‌گیری مفهوم بشردوستی مدرن بود و در بستر این اندیشه پیشگامانه و قدرتمند، کمیته بین المللی صلیب سرخ، فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر و همه جوامع ملی صلیب سرخ و هلال احمر متولد شدند.

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر در ادامه با اشاره به تاسیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۰۰ با نام جمعیت شیر و خورشید سرخ، تاکید کرد: امروز پس از گذشت یک قرن، هلال احمر ایران یکی از برجسته ترین جمعیت های ملی است که در شبکه خود داریم.

روکا گفت: هلال احمر ایران خاطره بزرگ و ماندگاری از قرن گذشته را در سطح ملی و جهانی برجا گذاشته است و امروز، از نظر رسالت بشردوستانه، حدود دو میلیون داوطلب را در سراسر کشور بسیج کرده است که این اقدام بسیار چشمگیر و شگفت انگیز است.

وی با تاکید براینکه جمعیت های ملی و سازمان های امدادی بشردوستانه انگشت شمار و اندکی در جهان وجود دارند که اقتدار، پذیرش و محبوبیت هلال احمر ایران را داشته باشند، افزود: فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر ، به وجود هلال احمر ایران به عنوان یک عضو ارزشمند، بسیار به خود می‌بالد. سهم هلال احمر ایران فوق العاده ارزشمند و جایگاه آن بسیار محترم است.

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر در ادامه از خدمات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سکاندار آن؛ دکتر کولیوند، به خاطر فعالیت های انسان‌دوستانه و مجدانه ای که برای کمک به نیازمندان در ایران انجام می دهد، تشکر و قدردانی کرد.

روکا در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه در حال حاضر جهان بر سر یک دوراهی قرار گرفته است، در نقطه ای که بسیار ی از بحران ها به هم نزدیک شده اند، افزود: در طول دو سال گذشته، بحران ها و بلایای طبیعی تقریبا به هیچکس رحم نکرده اند. همه گیری کووید ۱۹، درگیری های مسلحانه و خشونت، بحران اقلیم و بلایای مرتبط با تغییرات آب و هوایی، تخریب محیط زیست، بحران گرسنگی و آوارگی گسترده، آسیب پذیرترین گروه‌های جهان را تحت تاثیر قرار داده است. جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر مانند جمعیت هلال احمر ایران هر روز برای برای پاسخ و حمایت از مردم نیازمند خود به شکل بی وقفه و خستگی ناپذیر در حال تلاشند و در مواجهه با این بحران های نوظهور، راه‌های جدید ارتباط و کار و ابزارهای نوآورانه برای بسیج داوطلبان یافته‌اند؛ امروز این تلاش‌ها به ثمر نشسته اند. هنگامی که با بحرانی مانند بیماری همه گیر مواجه می شویم به وضوح می بینیم که شرکای قابل اعتماد و موثری برای دولت های خود هستیم و می توانیم به سرعت از آسیب پذیرترین افراد در مقیاس وسیع حمایت کنیم. این امر برای آینده ای روشن بسیار امیدوار کننده است.

وی با تاکید بر اینکه شعار امسال نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر “مهربانی” است، افزود: مهرورزی و ایجاد حس خوب در دیگران، باعث ایجاد حس و حال خوب در ما نیز می شود. در اختیار داشتن حدود ۱۵ میلیون داوطلب ایثارگر و فداکار در سراسر جهان، برای نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر فرصتی طلایی به شمار می رود تا در تعهد تزلزل ناپذیر خود برای بشریت عام، بیش از پیش متحد شود.

روکا تاکید کرد: آینده صلیب سرخ و هلال احمر در اختیار داوطلبان است. داوطلبان که در ۱۹۲ جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر سازماندهی شده اند، بخشی از بزرگترین شبکه بشردوستانه جهان محسوب می شوند. من سخت بر این باورم که قدرت واقعی صلیب سرخ و هلال احمر در داوطلبان نهفته است و این کلید بقای ما به عنوان یک فدراسیون بین المللی است. داوطلبان، فردا به چالش هایی که حتی تصورش را هم نمی توانیم بکنیم، پاسخ شایسته می دهند. مساله ای که من به آن بسیار افتخار می کنم این است که آغوش صلیب سرخ و هلال احمر به روی همه افرادی که تمایل دارند به دیگران کمک کنند، صرف نظر از سن، جنسیت، ملیت یا مذهب باز است.

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر خاطرنشان کرد: فدراسیون قویا متعهد به ادامه حمایت خود از جمعیت هلال احمر ایران است. فدراسیون از طریق نمایندگی خود در تهران در پی تقویت بیشتر همکاری و رشد متقابل برای تضمین ادامه کمکهای بشردوستانه و با کیفیت به نیازمندان خواهد بود. همچنین این فدراسیون به تلاش های جمعی خود برای حمایت و تقویت دیپلماسی بشردوستانه برای کاهش تاثیر تحریم ها در زمینه فعالیت های بشردوستانه در ایران ادامه خواهد داد.

هلال‌احمر ایران از مقتدرترین جمعیت‌های دنیاست

آماده به اشتراک گذاشتن تجارب خود با سایر جمعیت‌های ملی هستیم

یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز در این مراسم گفت: اصول هفتگانه جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر چراغ راه فعالیت های جمعیت هلال احمر در سال های اخیر بوده است.

وی افزود: در همین راستا جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا تجارب خود را در یکصد سال گذشته با سایر جمعیت های ملی به اشتراک بگذارد. هم افزایی در این زمینه از اولویت های جمعیت هلال احمر است. جمعیتی که طبق نظر دریافت کنندگان خدمت های جمعیت هلال احمر در اوج خوش نامی قرار دارد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: در یکصدمین سالگرد تاسیس جمعیت هلال احمر پیام ما به جهانیان این است که با اتکا به مودت و دوستی در کنار آن ها هستیم و همکاری های خود را با سایر کشورها توسعه خواهیم داد.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛  سلیمانی با اشاره به اهمیت انسجام و همدلی میان جوامع خاطرنشان کرد: امروز تلاش خواهیم کرد تا اهداف عالی جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ را جامه عمل پوشانیم و به نیازمندان در سراسر جهان امدادرسانی کرده و به مدد آسیب دیدگان برویم.

هلال‌احمر ایران از مقتدرترین جمعیت‌های دنیاست

همتایی اهداف جمعیت هلال احمر با معارف دینی

حجت الاسلام والمسلمین معزی نماینده ولی فقیه در هلال احمر نیز در این مراسم در سخنانی به تشریح و تبیین اخلاق امدادگری در جمعیت هلال احمر پرداخت و با اشاره به اینکه اهداف نهضت صلیب سرخ و معارف دین مبین اسلام که دارای مبانی مشترک هستند، تصریح کرد: آنچه در جمعیت هلال احمر دنبال می‌شود نه تنها با معارف دینی سازگاری دارد، بلکه می‌توان گفت که دارای یک همتایی مشترک است.

وی با بیان اینکه آیین مقدس اسلام نگاه و اعتقاد ویژه‌ای به مساله خدمت به دیگری دارد، خاطر نشان کرد: این رویکرد و نگاه تا حدی است که ترقی و رشد مسلمان برآمده از نیت خالصانه او در یاری به دیگری تعریف شده است. در مبانی دینی اسلام نیز بارها بر این موضوع تاکید شده است که مسلمانان خدمتگزار یکدیگر هستند و باید در این مسیر تلاش کنند.

معزی در ادامه به بخشی از حکم صادره از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتصاب نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر اشاره کرد که در آن بر انطباق اهداف هلال احمر  با معارف دین مبین اسلام تاکید شده است.

نماینده ولی فقیه در ادامه سخنان خدمت به بشر را پایه شکل‌گیری جمعیت هلال احمر برشمرد و افزود: جمعیت هلال احمر یک سازمان بشردوستانه است که به منظور سعادت‌ بشری شکل گرفته است و نه در بر اساس منفعت و سود جویی.

معزی در این گردهمایی بر ضرورت ترویج خدمت خالصانه و بی‌منت تاکید کرد و در ادامه به تبیین اهداف چهارگانه جمعیت هلال احمر پرداخت.

بنا به گفته نماینده ولی فقیه، هلال احمر اهدافی دارد که آرامش می‌بخشد به دل‌ها و جان‌های دردمند و موجب تسکین آلام بشری در عین حفظ کرامت و شخصیت بخشی به نیازمند می‌شود. این جمعیت در جهت حفظ سلامت معنوی و جسمی دیگری تلاش می‌کند و این تلاش در نزد خداوند متعال به قدری ارزشمند است که هر کس چنین کوششی انجام دهد، بهشت از آن اوست.

معزی در ادامه این بخش از سخنان خود افزود: هلال احمر به دنبال این است که بتواند این اهداف و فعالیت‌ها را در پرتوی کرامت انسانی دنبال کند، انسان‌ها را محترم بداند و تلاش کند تا برادری و اخوت را در میان مردم گسترش دهد و صلح و صمیمیت را در جامعه برقرار سازد.

وی در ادامه  با اشاره به عملکرد و تلاش ایثارگرانه این جمعیت در طول صد سال گذشته و همچنین حوادث تلخ پس از انقلاب همچون زلزله رودبار، بم، کرمانشاه و سیل سال ۹۸ تصریح کرد: خانواده جمعیت هلال احمر یک خانواده عظیم و مردمی است که در حوادث گوناگون یاری‌گر جسم و روح‌آسیب دیده‌گان بوره است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در بخش دیگر از سخنان خود به مساله مظلومیت مردم سوریه، یمن و فلسطین پرداخت و خاطر نشان کرد: امروز بایستی جامعه جهانی و نهضت صلیب سرخ در کنار مردم مظلوم و ستم‌دیده جهان قرار گیرد.

وی خطاب به رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر خاطر نشان کرد: کارنامه جمعیت هلال احمر ایران در یاری‌گری ملت مظلوم جهان، کارنامه‌ای مشخص و معین است و این جمعیت همواره در کنار ملت‌ها مظلوم‌ جهان ایستاده است.

وی در پایان بار دیگر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امدادگر هشت سال جنگ تحمیلی از همه همکاران در این نهاد مردمی اعم از داوطلبان، امدادگران و جوانان که صادقانه، خالصانه، ایثارگرانه و جان بر کف در حوادث مختلف به مردم خدمت کرده‌اند، تقدیر کرد و این خدمت را که در مسیر رضای خداوند است بسیار ارزشمند دانست.

هلال‌احمر ایران از مقتدرترین جمعیت‌های دنیاست

هلال‌احمر ایران الهام‌بخش سایر جمعیت‌های ملی است

سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در آیین گرامیداشت یکصدمین سالروز تاسیس جمعیت هلال احمر ایران با اشاره به اشتراکات موجود در فعالیت های جمعیت هلال احمر و عرصه ورزش کشور گفت: این اشتراکات، ظرفیت مناسبی فراهم می کند تا دو مجموعه بتوانند تحولی چشمگیر در ماموریت های مشترک ایجاد کنند.

وی افزود: سمن ها، تشکل ها و گروه های جهادی امروز جزئی از وزارت ورزش و جوانان هستند که به صورت داوطلبانه در عرصه های مختلف فعالیت می کنند همان اقدامی که در جمعیت هلال احمر نیز  جزئی جدایی ناپذیر از فعالیت های امدادی و خدماتی است.

وی تصریح کرد: امروز وزارت ورزش به‌واسطه این اشتراکات آماده همکاری در تمامی زمینه ها با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است تا بتوان در عرصه خدمت رسانی به موفقیت های بیشتری دست یافت.

سجادی ادامه داد: امروز فعالیت های ورزشی و اقدامات هلال احمر در عرصه امداد و نجات با یکدیگر رابطه تنگاتنگی دارند و می توان در عرصه های بیابانی، دریایی، کوهستانی و جنگلی همکاری خوبی در عرصه امدادرسانی داشت و مجموعه ورزش کشور این آمادگی را دارد تا در محیط های آبی و در زمینه غریق نجات با جمعیت هلال احمر همکاری کند.

وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: امروز هم‌افزایی می تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد و مستوجب درخشش بیشتر ورزش و هلال احمر ایران در جهان باشد. دو مجموعه ای که با روحیه مروت و جوانمردی توانسته اند عملکرد درخشانی داشته باشند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.