تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر : 29014

نوستالژی/ اشتباه نیکبخت و حرکت جوانمردانه بازیکن دانمارک + فیلم

نوستالژی/ اشتباه نیکبخت و حرکت جوانمردانه بازیکن دانمارک + فیلم

به گزارش ایسنا، یکی از خاطره‌انگیزترین دیدارهای فوتبال ایران مربوط به دیدار ایران و دانمارک است که این دیدار با برتری یک بر صفر شاگردان همایون شاهرخی تمام شد و یکی از جالب‌ترین اتفاقات این دیدار مربوط به لحظه‌ای است که علیرضا نیکبخت به اشتباه، توپ را با دست در داخل محوطه جریمه برداشت و

به گزارش ایسنا، یکی از خاطره‌انگیزترین دیدارهای فوتبال ایران مربوط به دیدار ایران و دانمارک است که این دیدار با برتری یک بر صفر شاگردان همایون شاهرخی تمام شد و یکی از جالب‌ترین اتفاقات این دیدار مربوط به لحظه‌ای است که علیرضا نیکبخت به اشتباه، توپ را با دست در داخل محوطه جریمه برداشت و در نتیجه داور نقطه پنالتی را نشان داد‍!
مثال‌های زیادی در فوتبال وجود دارد که بازیکنان به معنای واقعی کلمه بازی جوانمردانه را رعایت کردند. یکی از این موارد در دیدار دوستانه ایران و دانمارک رخ داد؛ جایی که علیرضا نیکبخت بازیکن ایران صدای سوت تماشاگر را تشخیص نداد و فکر کرد داور سوت پایان نیمه اول را زده است و به همین خاطر توپ را در محوطه ۱۸ قدم با دست گرفت که داور بلافاصله نقطه پنالتی را نشان داد.
داور نمی‌تونست کاری جز اجرای قانون انجام دهد و حرکت نیکبخت به صورت عمدی یا سهوی یک خطای پنالتی بود اما مورتن وخهورست با مشورت سرمربی خود تصمیم گرفت تا این پنالتی را از عمد به بیرون بزند و این حرکت جوانمردانه دانمارکی‌ها با تشویق تماشاگران روبه‌رو و به عنوان یکی از حرکت‌های جوانمردانه سال انتخاب شد. آن حرکت بعدها در چند بازی دیگر در رده باشگاهی و ملی نیز تکرار شد و نوعی پیشگام در بازی جوانمردانه بود.
محمود یاوری، یکی از کارشناسان فوتبال ایران در همان برهه زمانی درباره این حرکت فوتبالیست دانمارکی گفته بود: «برای حرکت سرمربی تیم دانمارک در دستور دادن به بازیکنش برای زدن توپ به خارج از چارچوب باید دستانش را گل گرفت چرا که کار بسیار با ارزش را انجام داد و براین اساس مطمئنم که این حرکت تیم دانمارک تحت هیچ شرایطی از اذهان خارج‌ نخواهد شد.»

کارلوس کی‌روش، سرمربی وقت تیم ملی ایران در جام جهانی در سال ۲۰۱۸ ویدیویی از این بازی را در شبکه‌های اجتماعی نشر داده و نوشته بود: «دیدار دوستانه دانمارک و ایران در سال ۲۰۰۳، در هنگ کنگ انجام شد. یک بازیکن ایرانی سوت تماشاگران را با سوت داور به اشتباه گرفت و در محوطه جریمه توپ را با دستانش برداشت و فکر کرد که این علامت داور برای اتمام نیمه نخست است. بلافاصله داور یک ضربه پنالتی برای دانمارک اعلام کرد. وخهورست هافبک دانمارکی به دنبال مشورت با مربی خود مورتن اولسن، پنالتی را عمدا از دست داد. دانمارک در آن مسابقه ۱-۰ شکست خورد، اما حرکت وخهورست همیشه به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات بازی جوانمردانه در فوتبال به یاد می‌ماند.»
این دیدار در قالب تورنمنت کارلزبرگ هنگ کنگ برگزار شد که حواشی بسیاری داشت و در نخستین بازی از این تورنمنت چهارجانبه، ایران و دانمارک با هم روبه‌رو شدند که جواد نکونام تک گل شاگردان شاهرخی را به ثمر رساند. این دیدار بدون حضور لژیونرهای دانمارک و ایران و در واقع با حضور بازیکنان منتخب لیگ دو کشور برگزار شد و در تقویم فیفا هم به ثبت نرسیده است.
بیشتر بخوانید
پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر دانمارک؛ دانمارک مقهور بازی ملی‌پوشان ایران شد
پنالتی نامشخص برای دانمارک و حرکت جوانمردانه حریف
ابراهیم میرزاپور- کاویانپور- نیکبخت واحدی- علی سامره- خداداد عزیزی- نکونام- یحیی گل‌محمدی (کاپیتان) – محرم نویدکیا- حسین کعبی- جلال کاملی‌فرد و محمد نصرتی از ابتدا به میدا ن رفتند. هدایت تیم ملی هم برعهده همایون شاهرخی بود.
شاگردان همایون شاهرخی با این پیروزی به مرحله نهایی جام کارلزبرگ صعود کردند و چند روز بعد در ضربات پنالتی مقابل اروگوئه شکست خوردند و نایب قهرمان شدند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.