تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۴:۲۸
کد خبر : 26581

نظر منتقدها عوض شد/ «ژان دیلمان» بهترین فیلم تاریخ سینما شد

نظر منتقدها عوض شد/ «ژان دیلمان» بهترین فیلم تاریخ سینما شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از این دی وایر، مجله «سایت اند ساوند» با نظرسنجی جدید خود، فیلم سینمایی «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» ساخته شانتال آکرمن در سال ۱۹۷۵ را بهترین فیلم تاریخ سینما خواند. این فیلم تصویرگر سه روز از زندگی تکراری یک زن خانه‌دار است. این برای نخستین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از این دی وایر، مجله «سایت اند ساوند» با نظرسنجی جدید خود، فیلم سینمایی «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» ساخته شانتال آکرمن در سال ۱۹۷۵ را بهترین فیلم تاریخ سینما خواند. این فیلم تصویرگر سه روز از زندگی تکراری یک زن خانه‌دار است.
این برای نخستین بار است که فیلم یک کارگردان زن این عنوان را از آن خود می‌کند. در این فهرست «کلوزآپ» عباس کیارستمی جایگاه هفدهم را از آن خود کرده است.
از نظر کارگردانی، آلفرد هیچکاک و ژان لوک گدار با چهار اثر هر کدام همچنان بیشترین مکان‌های را در اختیار دارند. و هیچکاک با «سرگیجه»، «روانی»، «پنجره پشتی» و «شمال از شمال غربی» در فهرست جای دارد و بالاترین فیلم گدار در فهرست «از نفس افتاده» است. استنلی کوبریک، بیلی وایلدر و آن دری تارکوفسکی با سه فیلم در این فهرست جای گرفته‌اند. در حالی که تعدادی از کارگردانان مانند مارتین اسکورسیزی، انیس واردا، وونگ کار وای، آکیرا کوروساوا، فرانسیس فورد کاپولا، هیائو میازاکی، دیوید لینچ و چارلی چاپلین با ۲ فیلم به این فهرست راه‌یافته‌اند.
در نخستین دوره این نظرسنجی، فیلم «دزد دوچرخه» ویتوریو دسیکا صدرنشین شد ولی در ۵ دوره بعدی «همشهری کین» ساخته اورسن ولز رتبه اول را از آن خود کرد. «همشهری کین» اما در سال ۲۰۱۲ به رتبه دوم رفت و جایگاه اول را به «سرگیجه» اثر هیچکاک داد.
در نظرسنجی قبلی که سال ۲۰۱۲ انجام شد فیلم «ژان دیلمان» در جایگاه ۳۵ قرار داشت و در مجموع تنها ۲ فیلم ساخته زنان در این فهرست جای داشتند؛ اما امسال ۱۱ فیلم ساخته کارگردان‌های زنان در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما جای گرفته‌اند.
این نشریه انگلیسی هر دهه دست به نظرسنجی جدید می‌زند و امسال نیز با نظرسنجی از بیش از ۱۶۰۰ منتقد سینمایی نظرات جدید را منتشر کرده است.
۱۰ فیلم نخست این فهرست عبارتند از:
۱.« ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» ساخته شانتال آکرمن
۲. «سرگیجه» ساخته آلفرد هیچکاک
۳. «همشهری کین» ساخته اورسن ولز
۴. «داستان توکیو» ساخته یاسوجیرو اوزو
۵. «در حال و هوای عشق» ساخته وونگ کار وای
۶.« ۲۰۰۱: اودیسه فضایی» ساخته استنلی کوبریک
۷. «کار نیکو» ساخته کلر دنی
۸. «جاده مالهالند» ساخته دیوید لینچ
۹. «مردی با دوربین سینما» ساخته ژیگا ورتوف
۱۰. «آواز در باران» ساخته استنلی دانن

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.