تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
کد خبر : 3844

نصب دستگاه بی خطر ساز پسماند عفونی در ۲ بیمارستان پایتخت

نصب دستگاه بی خطر ساز پسماند عفونی در ۲ بیمارستان پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد جنیدی گفت: با شیوع بیماری کووید ۱۹ در سطح جهان و اعلام وضعیت پاندمی برای این بیماری از سوی سازمان بهداشت جهانی و الزام کشورهای درگیر با طغیان این بیماری برای پرداختن به کنترل آن به عنوان یک فوریت جهانی، کشور ما نیز انجام اقدامات پیشگیری کننده از بیماری و

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد جنیدی گفت: با شیوع بیماری کووید ۱۹ در سطح جهان و اعلام وضعیت پاندمی برای این بیماری از سوی سازمان بهداشت جهانی و الزام کشورهای درگیر با طغیان این بیماری برای پرداختن به کنترل آن به عنوان یک فوریت جهانی، کشور ما نیز انجام اقدامات پیشگیری کننده از بیماری و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران و توجه به ملاحظات محیط زیستی را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: این دستگاه‌ها اهدایی کشور چین است و با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در کمک به پاسخ اضطراری در مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ در اختیار ایران قرار گرفته است.

جنیدی بیان کرد: پرداختن به موضوع دفع صحیح پسماندهای پزشکی در مقابله با این بیماری هم در جهت پیشگیری از ابتلاء و گسترش بیماری و هم از جنبه‌های محیط زیستی حائز اهمیت بوده و از اولویت‌های مرکز سلامت محیط و کار معاونت بهداشت وزارت بهداشت است.

رئیس مرکز سلامت محیط وکار گفت: افزایش تعداد مبتلایان به بیماری از یک سو و اعلام عفونی بودن بسیاری از پسماندهای ناشی از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به این بیماران از سوی دیگر، نیاز به افزایش تعداد دستگاه‌های بی خطر ساز پسماند و همچنین افزایش تعداد سیکل‌های کاری دستگاه‌ها را موجب شده است.

جنیدی افزود: با توجه محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های موجود در زمینه تأمین قطعات دستگاه‌ها و تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز برای بررسی عملکرد دستگاه‌های بی خطر ساز پسماند در کشور و با توجه به حساسیت‌های محیط زیستی و بهداشتی مرتبط با مدیریت صحیح پسماندهای پزشکی ناشی از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای افراد مشکوک و بیماران مبتلا به این بیماری، ضرورت درخواست کمک از سازمان‌های بین المللی لازم شد.

وی ادامه داد: بر این اساس با درخواست نماینده محترم کشورمان در سازمان ملل متحد، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) ساز و کار اهدای دو دستگاه بی خطر ساز غیر سوز پسماند عفونی از سوی کشور چین را در چارچوب همکاری‌های جنوب، جنوب به ارزش یک میلیون و دویست هزار دلار فراهم کرد.

جنیدی تصریح کرد: دستگاه‌های اهدایی با سیستم اتوکلاو به همراه خرد کن داخلی و دارای خروجی بی خطر سازی پسماندهای عفونی و تیز و برنده مطابق قوانین، ضوابط و استانداردهای ملی مرتبط با مدیریت پسماندهای پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: متعاقب پیگیری‌های انجام شده دستگاه‌ها در مرداد ۱۴۰۰ از کشور چین به ایران ارسال شد و در بیمارستان‌های امام خمینی (ره) و فیروزگر در حال نصب و راه اندازی توسط مهندسین اعزامی از سوی شرکت سازنده دستگاه است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: همزمان با اجرای این پروژه، تهیه کتاب راهنمای مدیریت پسماند و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های هدف مرتبط با مدیریت پسماندهای بیمارستانی نیز به صورت حضوری و آنلاین با همکاری مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران و بیمارستان‌ها انجام خواهد شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.