تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۳۴
کد خبر : 16892

منافع آمریکا از طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین

منافع آمریکا از طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با اثرات فرسایشی شدن جنگ روسیه و اوکراین اظهار کرد: هر چه این جنگ زودتر تمام شود این موضوع به نفع روسیه و اوکراین خواهد بود ولی فرسایشی شدن آن به نفع آمریکا و غرب است. وی گفت: در واقع طولانی شدن این جنگ با توجه به

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با اثرات فرسایشی شدن جنگ روسیه و اوکراین اظهار کرد: هر چه این جنگ زودتر تمام شود این موضوع به نفع روسیه و اوکراین خواهد بود ولی فرسایشی شدن آن به نفع آمریکا و غرب است.

وی گفت: در واقع طولانی شدن این جنگ با توجه به هدف گذاری برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس این امیدواری را در بین آن‌ها تقویت می‌کند که آن ها به هدف شان یعنی تضعیف روسیه دسترسی بیشتر و زودتری خواهند داشت و در واقع خواست و هدف غرب برای اینکه روسیه جایگاه خود را در عرصه بین المللی از دست بدهد، محقق می‌شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه در حال حاضر موانع زیادی وجود دارد که مذاکرات بین روسیه و اوکراین به نتیجه برسد و ارسال سلاح از سوی کشورهای غربی به اوکراین نیز ادامه دارد، افزود : خود این مسائل باعث طولانی و فرسایشی شدن این جنگ می‌شود و  در پی این موضوع روسیه مجبور است، هزینه‌های سیاسی و اقتصادی زیادی را متحمل شود .

ابوالفتح خاطرنشان کرد: برخی از تحلیلگران معتقدند در صورت تداوم این فرایند روسیه کنونی با سرنوشتی روبرو خواهد شد که اتحاد جماهیر شوروی چند  سال بعد از حمله به افغانستان به آن دچار شد.

وی در همین ارتباط اظهار کرد: کسانی که بررسی‌های تاریخی انجام می‌دهند، معتقدند یکی از دلایل فروپاشی شوروی، حمله این کشور به افغانستان بود چرا که در آن مقطع شوروی اقتصاد ضعیفی داشت، ادامه جنگ هزینه سنگینی را به شوروی تحمیل کرد و منابع محدود شوروی در پی این جنگ نابود شد .
 
ابوالفتح افزود: برخی از دیپلمات‌های غربی نیز این امید را دارند که با تکرار این وضعیت در جریان حمله روسیه به اوکراین، این کشور دچار سرنوشت شوروی شود و یا قدرت روسیه آنقدر ضعیف شود که دیگر این کشور دست به چنین اقدامات و جملاتی  نزند.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: این افراد معتقدند اگر روسیه در اوکراین پیروز شود و یا شکست راهبردی نخورد ، ممکن است دوباره بعد از مدتی اقدام به حمله به اوکراین یا یکی دیگر از کشورهای منطقه کند. آن ها می گویند اگر غرب در قضیه «کریمه» در سال ۲۰۱۴ به صورت جدی در برابر روسیه ایستاده بود، مسکو بار دیگر در سال ۲۰۲۲ اقدام به حمله به اوکراین نمی کرد.

ابوالفتح تصریح کرد: غربی ها در واقع به این نتیجه رسیده اند که باید یک بار برای همیشه مشکل روسیه را حل کنند و این بار در برابر روسیه کوتاه نخواهند آمد و به نفع شان است که این جنگ فرسایشی شود چرا که در این فرایند قدرت روسیه کم و کم تر می شود .
وی خاطرنشان کرد: البته به نظر می رسد که در تحلیل ها و پیش بینی‌ها چندان به این موضوع توجه نمی شود که چقدر این  احتمال  وجود دارد که در صورت فرسایشی شدن جنگ، روسیه از سلاح اتمی استفاده کند و به نظر می رسد که این فرسایشی شدن، احتمال استفاده از سلاح اتمی توسط روسیه را تقویت می کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.