تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر : 21908

مرشدی: الگوی لیگ بسکتبال درست نیست/ برخی بازیکنان ارزش پولی را که می‌گیرند ندارند

مرشدی: الگوی لیگ بسکتبال درست نیست/ برخی بازیکنان ارزش پولی را که می‌گیرند ندارند

عباس مرشدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل پویا نبودن و افت کیفیت لیگ بسکتبال ایران طی سال‌های اخیر و مشخص بودن قهرمان پیش از آغاز فصل توضیح داد: ما اگر قرار است با دید بسته فقط خودمان را ببینیم، الگوی موفقی را جلوی راه خودمان نگذاریم و از لیگ‌های موفوق دیگر الگو برداری نکنیم،

عباس مرشدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل پویا نبودن و افت کیفیت لیگ بسکتبال ایران طی سال‌های اخیر و مشخص بودن قهرمان پیش از آغاز فصل توضیح داد: ما اگر قرار است با دید بسته فقط خودمان را ببینیم، الگوی موفقی را جلوی راه خودمان نگذاریم و از لیگ‌های موفوق دیگر الگو برداری نکنیم، همواره شاهد همین آش و همین کاسه در لیگ ایران خواهیم بود. سال‌های سال است که بدون الگوی درست بازی‌ها را برگزار می‌کنیم.

او ادامه داد: به عنوان مثال برخی از مدیران ما معتقدند تعداد تیم‌ها بیشتر شود بازیکنان بیشتری به کار گرفته می‌شوند و این خوب است، در حالی که هیچکس فکر نمی‌کند آیا وجود تعداد زیادی بازیکن بی‌کیفیت خوب است یا بازیکنان باکیفیت ولی با تعداد کمتر! هر کسی نظرش این بود که لیگ سال گذشته ما خوب نبوده من با او موافقم، چون بازیکنانی که در لیگ یک هم جایگاهی نداشتند در سوپرلیگ بازی می کردند و کیفیت اصلی بازی بسکتبال را به نمایش نگذاشتند. بازی‌هایی با اختلاف امتیاز زیاد و دلزدگی از دیدن بازی‌ها حاصل همان لیگ بود؛ بدون انگیزه بودن تیم‌های بزرگ مقابل تیم‌های کوچک و بالعکس.

چرا باید سازمان لیگ بسکتبال ما به این اندازه بی در و پیکر باشد که هر کس خواست بیاید و اگر دلش نخواست یکباره برود.کارشناس بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای بهتر شدن شرایط لیگ برتر دارد؟ توضیح داد: اگر قرار است ما یک لیگ خوب داشته باشیم باید ببینیم لیگ‌های خوب چگونه خوب شده‌اند و از آن‌ها الگو برداری کنیم. آوردن بازیکنان خوب خارجی، نگاه کردن به نوع بازی‌ها در کشورهای دیگر و نحوه گزینش کردن بازیکنان در تیم‌ها از جمله موارد کمک کننده خواهند بود. اگر NBA را ببینید، تیم‌های ضعیف‌تر زودتر از تیم‌های قوی‌تر بازیکن می‌گیرند اما در مورد ما اصلا اینطور نیست. متاسفانه ما فقط خودمان را می‌بینیم و به الگوهای موفق در دنیا توجه نمی‌کنیم.

او گفت: در ایران هر کس بیشتر پول داده بازیکنان ملی‌پوش بیشتری می‌گیرد، در نتیجه قهرمان هم از پیش تعیین شده است. تیم‌هایی مثل نیروی زمینی و تیم‌های غیر متمول دیگر هم ضعیف‌ترند چون پول ندارند. با چنین وضعیتی تیم‌های دیگر مسلما نمی‌توانند موفق باشند و طی این سال‌ها همیشه قهرمانی بین تیم‌هایی چون مهرام، شیمیدر که الان نیست، شهرداری گرگان و ذوب آهن تقسیم شده است. حالا در برخی سال‌ها هم یک تیمی مثل نظم‌آوران سیرجان می‌آید که جزو چهارتا قرار می گیرد و باید به آن‌ها خسته نباشید گفت.

مرشدی درباره منحل شدن نظم‌آوران سیرجان نیز گفت: دقیقا مشکل اصل همین جا است. چرا باید سازمان لیگ بسکتبال ما به این اندازه بی در و پیکر باشد که هر کس خواست بیاید و اگر دلش نخواست یکباره برود؟ اگر مسئولیت پذیری و سازمان دهی خوبی باشد به نظر من هیچوقت این اتفاقات نمی‌افتد. متاسفانه یک تیم دو سال هست و بعد یکباره نیست. چرا ما دنبال یافتن و حل کردن این دلایل نمی‌رویم؟ فدراسیون ما در بخش اقتصادی و ارتباطی حتما افرادی را دارد که بتواند این موضوعات را هماهنگ کند. اگر می‌خواهیم لیگ پویا داشته باشیم باید با دید بازتری پیش برویم.

تیم‌هایی که با رانت و بی مهابا پول‌هایی به بازیکنانی می‌دهند، در حالی که آن بازیکنان ارزش آن پول را ندارند، شرایط بدی را در لیگ ایجاد می‌کنند.مربی سابق تیم ملی ایران، درباره تشکیل سازمان لیگ نیز توضیح داد: به هر حال سازمان لیگ ما مثل نوزادی است که تازه به دنیا آمده و این نخستین سالی است که ما سازمان لیگ داریم. قضاوت نمی‌کنیم و نظر نمی‌دهیم، حداقل باید یک سال به افراد حاضر در این سازمان فرصت دهیم تا فعالیت کنند. پس از فعالیت یک ساله این سازمان می‌توان نظری درباره عملکرد آن‌ها داد.

او گفت: متاسفانه در چند سال گذشته توجهی به کیفیت کار در فدراسیون نشد و فقط به کمیت فکر کردند. باید مثل قدیم یک رابطه و ضابطه‌مندی محکم بین لیگ دسته یک و سوپر لیگ وجود داشته باشد. اگر قرار است دو تیم از سوپر لیگ به دسته یک بروند باید این اتفاق بیفتد و اگر هم قرار است دو تیم از لیگ یک وارد سوپر لیگ شوند باید این اتفاق رخ دهد. به عنوان مثال الان یک تیم قهرمان دسته یک می‌شود و از حضور در سوپر لیگ انصراف می‌دهد، مگر بسکتبال حرفه‌ای خانه خاله است؟ همه چیز پول نیست و یک تیم در لیگ دسته یک وقت فدراسیون، داورها، ناظران، عوامل اجرایی و … را مصرف کرده است. اگر چنین موضوعاتی برطرف شود قطعا لیگ منسجم‌تری خواهیم داشت.

مرشدی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به برخی قراردادهای غیر اصولی در لیگ برتر نیز توضیح داد: متاسفانه تیم‌هایی که با رانت و بی محابا پول‌هایی به بازیکنانی می‌دهند که آن بازیکنان ارزش آن پول را ندارند، شرایط بدی را در لیگ ایجاد می‌کنند. به جایی می‌رسیم که تیم‌های کوچک‌تر پس از وارد شدن به سوپر لیگ نمی‌توانند بودجه کافی اختصاص دهند. وقتی بازیکنی قرار است در هر بازی ۳ تا ۴ دقیقه و در کل فصل ۵۰ دقیقه بازی کند، چرا باید ۳۰۰ میلیون پول بگیرد؟ با این شرایط برای شخص من شبهاتی ایحاد می‌شود که چرا این بازیکنان باید چنین مبالغی بگیرند؟ دلیل این اتفاق چیست؟

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.