تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
کد خبر : 14564

مدیر شبکه ورزش: ورزش را فقط برد و باخت نمی‌بینیم/ می‌خواهیم حال مردم را خوب کنیم

مدیر شبکه ورزش: ورزش را فقط برد و باخت نمی‌بینیم/ می‌خواهیم حال مردم را خوب کنیم

به گزارش ایسنا، نشست خبری جشنواره برترین‌های قرن ورزش ایران با عنوان جشنواره “یک‌صد” با حضور سینا معتضدی – مدیر شبکه ورزش سیما، اکبر محمدخانی دبیر این جشنواره، مجید احتشام‌زاده، احسان قائم‌مقامی استاد شطرنج امروز (دوشنبه ۲۳ اسفند ماه) در شبکه ورزش برگزار و جزئیات برگزاری این جشنواره تشریح شد. سینا معتضدی ـ مدیر شبکه ورزش

به گزارش ایسنا، نشست خبری جشنواره برترین‌های قرن ورزش ایران با عنوان جشنواره “یک‌صد” با حضور سینا معتضدی – مدیر شبکه ورزش سیما، اکبر محمدخانی دبیر این جشنواره، مجید احتشام‌زاده، احسان قائم‌مقامی استاد شطرنج امروز (دوشنبه ۲۳ اسفند ماه) در شبکه ورزش برگزار و جزئیات برگزاری این جشنواره تشریح شد.

سینا معتضدی ـ مدیر شبکه ورزش ـ در سخنانی گفت: ورزش، در نتیجه‌ی مسابقه خلاصه نمی‌شود و باید فراتر از نتیجه به آن نگاه کنیم. ما ابتدا به سراغ فدراسیون‌ها رفتیم و از آنها خواستیم بهترین‌های رشته‌های خود را اعلام کنند. سپس هیات انتخاب ۵۰ نفره‌ای شامل پیشکسوتان را تشکیل دادیم؛ هیات داوران شامل وزیر ورزش و جوانان، روسای کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک و افراد متخصص در رسانه‌های ورزشی است.

او درباره جشنواره انتخاب برترین ورزشکار قرن ورزش ایران هم اظهار کرد: سالانه در رسانه‌های معتبر ورزشی جهان شاهد آن هستیم که برترین ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی توسط صاحب‌نظران، کارشناسان و خبرنگاران و اهل فن هر رشته انتخاب می‌شوند و مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرند. این انتخاب می‌تواند متناسب با تخصصی بودن هر رسانه به صورت محدود و خاص برای تنها یک رشته مانند فوتبال برگزار شود و در عین حال می‌تواند متناسب با مرجع و عام بودن رسانه از بین همه رشته‌های ورزشی انجام پذیرد. بر همین اساس شبکه ورزش صداوسیما با مشارکت وزارت ورزش وجوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، فدراسیون‌های ورزشی و دیگر نهادهای فرهنگی و ورزشی و رسانه‌ای قصد دارد برترین‌های قرن ورزش ایران را برگزیند. یکی از اتفاقات موثر و جریان‌سازی هویتی، فرهنگی و حوزه‌ی ورزش قهرمانی ایران را رقم زند.

وی در ادامه با بیان اینکه در دوره جدید نگاه سازمان صداوسیما به حوزه ورزش فرصت‌ساز و فرصت محور است، در این زمینه توضیح داد: از این جهت که ورزش را به برد و باخت خلاصه نکنیم و سعی کردیم نگاهی فرهنگی و اجتماعی به ورزش مثل تمام دنیا داشته باشیم. به ویژه در شرایطی هستیم که مردم تحت فشارند و افتخارآفرینی‌ها می تواند در جامعه راهگشا باشد. به دنبال این هستیم که حال مخاطبان را خوب کنیم. اعتقاد ما این است که حوزه ورزش قهرمان ساز و هویت ساز است و ما نیز می خواهیم از این دریچه به ورزش نگاه کنیم. در این راستا سعی کرده ایم از ظرفیت صاحب‌نظران و پیشکسوتان درست استفاده کنیم.

مدیر شبکه ورزش سیما همچنین درباره جزئیات انتخاب هیات داوری نیز گفت: فرایند انتخاب ما به این شکل است که ابتدا سراغ فدراسیون های ورزشی رفتیم و سپس سراغ پیشکسوتان و صاحب نظران و سپس هیات انتخاب را تشکیل دادیم.

معتضدی گفت: بعد از جلسه هیات داوران، انتخاب کاندیدای نهایی از ابتدای فروردین در قالب برنامه “یک صد” از شبکه ورزش و شبکه های دیگر در طول ۱۳ روز رای گیری مردمی صورت می گیرد.

وی در پایان گفت: گروه سنی مخاطبان ما در شبکه ورزش سیما زیر ۴۰ سال است و بر این اساس خیلی‌ها نقش و اسم امثال سید حسن رزاز (باستانی کار دوره قاجار و پهلوی) را نمی دانند؛ بنابراین می خواهیم تاریخ شفاهی را به طور دقیق مرور کنیم. اگر دنیا امثال حسن یزدانی‌ ها، تختی ها و علی دایی ها را داشت، بیشتر از ظرفیت آنها استفاده می کرد. از سال آینده سعی می کنیم در شبکه ورزش متولی باشیم و قهرمان قهرمانان را معرفی کنیم.

اکبر محمدخانی ـ دبیر جشنواره انتخاب برترین‌های قرن ورزش ایران ـ نیز در جزئیات بیشتری اضافه کرد: هدف این است که به ساختار ورزش ایران بپردازیم و از پیشکسوتانی که پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند، قدردانی کنیم. در سال‌های دور رسانه‌ای نبوده است تا قهرمانی این قهرمانان را برجسته کند تا دیده شوند و توجه به اخلاق محوریت دارد.

وی افزود: عناوین جوایز شامل برترین مدیر، برترین مربی، برترین تیم، صحنه ماندگار، مدال ماندگار، گل ماندگار، رفتار جوانمردانه و یار مظلوم هستند که توسط هیات داوران کارشناسی و داوری می شوند.

وی افزود: داوری‌ها ادامه دارد. از میان ۱۲۴۳ نامزد که اسامی آنها جمع آوری شد، داوری ها به بیش از صد نامزد رسیده است. بعد از داوری‌ها رجوع ما به افکار عمومی است که در این مرحله از هر حوزه حدود ۵ الی ۶ نفر نامزد و توسط آراء مردمی انتخاب می شوند.

وی با اشاره به لزوم معرفی قهرمانان گمنام ورزش کشور، گفت: شاید ورزشکارانی اطراف ما بوده‌اند که شما آنها را نمی‌شناسید و وسیله‌ای برای دیده شدن نداشته‌اند. ما اخلاق را لحاظ کردیم و با صرف نظر از جنسیت، شایستگان را برگزیدیم.

وی گفت: موفقیت بانوان ورزشکار در رسانه‌ها مغفول مانده است. شایسته‌ها در این انتخاب‌ها برنده بودند و هر برنده‌ای شایستگی حضور در آن را نداشت. فدراسیون‌های ورزشی را در این انتخاب دسته‌بندی کردیم که رشته‌های مدال‌آور المپیکی مانند کشتی، در دسته اول قرار می‌گیرند و مدیران این فدراسیون، نامزدهای خود را در هر پنج بخش معرفی کردند. با این حال از فدراسیونی مانند اسکواش هم خواستیم که یک نامزد معرفی کند.

دبیر جشنواره یکصد درباره سایر دسته‌های رأی‌دهنده‌ در جشنواره گفت: دسته دیگر، رشته‌هایی هستند که در بازی‌های آسیایی مدال کسب کردند یا در المپیک حضوری بدون مدال داشته‌اند. برخی فدراسیون‌ها شامل چند رشته هستند و نباید آنها را کنار می‌گذاشتیم.

در این نشست مجید احتشام‌زاده هم به عنوان اعضای کارگروه این جشنواره، اظهار کرد: این اقدام شبکه ورزش که سعی دارد تمامی قهرمانان و افتخارآفرینان را به اقشار مردم و جوانان این مملکت معرفی کند بسیار ارزنده است. به این دلیل که نام خیلی‌ها فراموش شده. شاید اسم تختی زنده بماند، اما افتخارآفرینانی مثل موحد و جعفر سلماسی کمتر در ذهن ها مانده باشند.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی محلی به اسم موزه ورزش، خالی است. ورزشکاران ما که در دنیا پرچم ایران را به اهتزاز  درمی‌آورند کجا به خاک سپرده می‌شوند؟ نامجو و سلماسی در جایی خاک شده‌اند که کسی نمی‌داند. سعی کردم به گوش همه برسانم که مثل قطعه هنرمندان قطعه نام‌آوران و ورزشکاران هم درست شود که ناصر حجازی بزرگ در زیرپای کسی نباشد.

احتشام‌زاده در پایان گفت: خوشحال هستم که این جشنواره برگزار می‌شود تا بهترین‌های ورزش انتخاب شوند.

در بخش دیگر این نشست احسان قائم مقامی نیز اظهار کرد: ارزش‌های ماندگار یک جامعه توسط یک جریان و چرخه کارآمد طراحی می‌شود تا ورزشکاران کشورشان را بهتر بشناسند. خیلی قشنگ است که انسان‌ها کنار یکدیگر دوست داشته باشند. من ورزش می‌کنم که جریان بسازم تا یک کشور به سربلندی و بالندگی برسد. این همایش‌های ورزشی باید اثر فرهنگی ایجاد کند تا این اثر برای جامعه تاثیرگذار باشد و باید این جشنواره خروجی بسیار ارزنده داشته باشد.

این استاد شطرنج در ادامه گفت: انسان به اثری زنده است که در زندگی می‌گذارد. برخی کشورها که در ادب و هنر سرآمد هستند، داستان متصل اجتماعی طراحی می‌کنند و به بررسی سطحی نمی‌پردازند. تولیدکنندگان برنامه یکصد، فیلمی ماندگار به نفع ورزش ایران می‌سازند و ما می‌خواهیم فیلمی ببینیم که مطابق آن، نسل‌های بعدی هم بفهمند چه صحنه‌های زیبایی در ورزش رقم خورده است.

وی همچنین اظهار کرد: متأسفانه برخی ورزشکاران زمانی که در جمع برترین‌ها نیستند، نگران می‌شوند و صحنه را با خشم ترک می‌کنند. این یعنی ما روی فلسفه ورزش کار نکرده‌ایم. وقتی برای من هزینه‌ای شده است، این هزینه باید به جامعه برگردد و کار رسانه‌ای فقط نام و جدول مسابقات نیست. ما باید جریانی پرثمر به وجود بیاوریم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.