تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۳:۳۷
کد خبر : 11156

ماموریت جدید دیپلمات‌ها

ماموریت جدید دیپلمات‌ها

به گزارش ایسنا، مهدی صفری در این نشست که با حضور رایزنان اقتصادی در آستانه اعزام، در موزه فرش برگزار شد، گفت: تمام بخش‌های وزارت امور خارجه برای رشد ارزآوری و اشتغالزایی گردشگری و صنایع دستی آماده همکاری است. وی افزود: یکی از وظایف وزارت خارجه، ارزآوری است. در گذشته عده‌ای می‌گفتند مگر ما کاسب

به گزارش ایسنا، مهدی صفری در این نشست که با حضور رایزنان اقتصادی در آستانه اعزام، در موزه فرش برگزار شد، گفت: تمام بخش‌های وزارت امور خارجه برای رشد ارزآوری و اشتغالزایی گردشگری و صنایع دستی آماده همکاری است.

وی افزود: یکی از وظایف وزارت خارجه، ارزآوری است. در گذشته عده‌ای می‌گفتند مگر ما کاسب هستیم؟ اما مثال نقض این است در شرایطی که ما دارو وارد کشور می‌کنیم وزارت خارجه با دیده‌بانی قوی، فرمولاسیون آن داروها را پیدا و به کشور انتقال دهد تا همان دارو در داخل تولید شود، یعنی ارزآوری انجام شده است. درباره گردشگری و صنایع دستی نیز همین‌طور است.

صفری که پیش از این سفیر ایران در چین بود، اظهار کرد: از حدود یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون نفر جمعیت چین، بین ٢۵٠ تا ٣٠٠ میلیون نفر از حد متوسط اقتصادی بالاترند و ٨٠ درصد خرید لاکچری دنیا را انجام می‌دهند. زمانی می‌گفتیم به چین صادرات فرش داشته باشیم ولی همه می‌خندیدند، اما حالا بازار قوی فروش فرش در چین ایجاد شده است. این کشور ثروتمند است و فضای خوبی برای صادرات دارد و وظیفه ما دیپلمات‌ها است که بازارها را گسترش دهیم.

او با اشاره به اشتغال دو میلیون نفر در حوزه صنایع دستی، گفت: اگر صادرات را افزایش دهیم حتما تعداد تولیدکننده‌های صنایع‌دستی به سه تا چهار میلیون نفر می‌رسد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، میزان اشتغالزایی صنایع‌دستی و فرش را حتی بالاتر از پالایشگاه نفت دانست و افزود: برای ساخت یک پالایشگاه نفت یک تا دو میلیارد خرج می شود سوای پالایش نفت که حداکثر برای یک هزار نفر شغل ایجاد می‌شود، غیرمستقیم برای ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد، اما اگر بازاریابی درستی برای صنایع دستی انجام دهیم به‌راحتی برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

وی به معاون صنایع دستی پیشنهاد کرد: برای صادرات صنایع دستی، چند کشور چین، اندونزی و هند را بازار هدف قرار دهید. نمی‌گوییم روی اروپا متمرکز نشوید، ولی به نظرم اروپا اشباع شده است.

ماموریت جدید دیپلمات‌ها

صفری افزود: چین سالانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر گردشگر خروجی دارد. ایران در سال‌های گذشته خیلی تلاش کرد تا آن را به بازار گردشگری تبدیل کند. همیشه می‌گفتیم اگر یک میلیون چینی را به ایران جذب کنیم و هر یک از آن‌ها هزار دلار خرج کنند، اتفاق خوبی برای کشور می‌افتد، ولی زیرساخت باید آماده شود. خیلی از چینی‌ها ایران را اصلا نمی‌شناسند و این وظیفه دیپلمات‌ها است که این کار را انجام دهند و اولین کار این است که خبرنگاران آن کشور را تشویق کنیم ایران را ببینند. یک خبرنگار معروف چینی تعریف می‌کرد وقتی قصد کردم به ایران سفر کنم خیلی‌ها می‌گفتند وارد جهنم می‌شوی، ولی بعد از سفر دیدم که وارد بهشت شده‌ام.

مراقب دلال‌ها باشید

او همچنین آشنا کردن ملت‌های دیگر با ظرفیت متنوع ایران را از وظایف رایزنان اقتصادی برشمرد و در ادامه درباره گردشگری سلامت گفت: برای جذب گردشگران سلامت باید روی کشورهای همسایه متمرکز شد، حتی می‌توان از امارت هم گردشگر درمانی جذب کرد. یکی از هدایایی که رییس‌جمهور در سفرش به ترکمنستان اهدا کرد، تجهیزات اتاق عمل و بیهوشی بود، برای این‌که توانمندی ایران را نشان دهد و اعلام کند ایران قدرت پذیرش بیماران را دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بر ضرورت کوتاه کردن دست دلال‌ها و اقدام از مجاری قانونی در گردشگری سلامت تاکید کرد و افزود: دلال‌ها هزینه‌های درمان را برای خارجی‌ها به بیراهه برده‌اند. مراقبت دلال‌ها و سیستم باشیم و مستقیم از طریق کانال‌های قانونی گردشگری سلامت جریان داشته باشد. یکی از راه‌های ارزآوری ما از این بخش است و وظیفه ما شناسایی و معرفی آن است.

طرح مشترک وزارت خارجه و گردشگری درباره چین

همچنین، علی اصغر شالبافیان – معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – در نشست رایزنان اقتصادی که در آستانه اعزام به کشورهای محل ماموریت خود هستند، از عضویت این وزارتخانه در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور خبر داد و برگزاری جلسه در این باره را علت غیبت عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست (که قبلا حضور او اطلاع‌رسانی شده بود) اعلام کرد.

او با یادآوری این که توسعه گردشگری بدون هماهنگی بین ذی‌نفعان معنا پیدا نمی‌کند و باید بین دستگاه‌های دولتی هماهنگی وجود داشته باشد تا بخش خصوصی دلگرم شود، به سه اقدام مشترک بین دو وزارتخانه خارجه و گردشگری اشاره کرد و افزود: در حوزه دیپلماسی اقتصادی با همفکری این حوزه، طرحی درباره چین آماده و به مقامات ذی‌ربط ارائه شده است. در حوزه معاونت کنسولی با بازگشایی مرزها و ازسرگیری صدور ویزا، نگاه جدیدی به نحوه حضور گردشگران خارجی در ایران ایجاد شد و دستورالعملی با همکاری این معاونت تدوین و ابلاغ شده است. در مرکز دیپلماسی عمومی نیز موضوعات مرتبط با نحوه مدیریت و تاثیر بر مدیریت وجهه ایران مطرح شده که همکاری خوبی در این راستا شکل گرفته و به تفاهم نامه تبدیل شده است.

وی، برگزاری تورهای آشناسازی که موجب امیدواری بخش خصوصی در ایران را شد را یکی از نتایج این تفاهم‌ها و همکاری‌های مشترک اعلام کرد و با اشاره به دستاوردهای نشست مقامات کنسولی، گردشگری و بخش خصوصی ایران با شرکت‌های گردشگری عراقی، از سفر نمایندگان ۴۵ آژانس‌دار از اقلیم کردستان عراق به جزیره کیش و گسترش دایره ارتباطی شرکت‌های گردشگری دو کشور خبر داد.  

شالبافیان همچنین رویکرد اصلی در بازاریابی کشورهای همسایه را حمایت از بخش خصوصی دانست و تاکید کرد: سفر از طریق کانال‌ها و مجاری رسمی باید انجام شود. انتظار می‌رود رایزن‌های اقتصادی در محل ماموریت خود ساز و کاری ایجاد کنند که با دفاتر خدمات مسافرتی مورد تایید ارتباط برقرار شود. شرکت‌های عراقی پس از ارتباط با آژانس‌های ایرانی اذعان کردند که ای کاش زودتر این تعامل برقرار می‌شد؛ چرا که اکنون این سفرها ساز و کار دارد و از مجاری رسمی انجام می‌شود.

معاون گردشگری همچنین از رایرنان اقتصادی درخواست کرد فرصت و زمینه حضور بخش خصوصی ایران در نمایشگاه‌های گردشگری بین‌المللی را شناسایی و فراهم کنند و در ادامه گفت: در بیشتر کشورهای محل ماموریت رایزنان حاضر در این نشست مطالعات بازار انجام شده است، اما انتقال نظرات فعالان گردشگری آن کشورها می‌تواند در تدوین و اصلاح نگرش و رویکردهای ما اثر مثبت داشته باشد.

ماموریت جدید دیپلمات‌ها

شالبافیان همچنین از تمایل برای سرمایه‌گذاری در ایران سخن گفت و افزود: برخی ملاحظات اجازه حضور به سرمایه‌گذاران خارجی را نمی‌دهد، دیپلمات‌ها باید این مشکلات را احصاء کنند تا ما به عنوان متولی برای رفع آن اقدام کنیم.

وی با اشاره به اعزام رایزنان بازرگانی از سوی سازمان توسعه تجارت که با ماموریت وزارت خارجه و اعزام رایزنان اقتصادی در برخی کشورها هم‌پوشانی دارد، گفت: ارتباط بین رایزنان اقتصادی و بازگرانی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی ایران بیشتر از چین

پویا محمودیان ـ معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز با معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی ایران و اشاره به این‌که ایران به لحاظ تعداد شهرها و روستاهای صنایع دستی ثبت شده، مقام اول جهانی را دارد و چین در جایگاه بعد از ایران ایستاده است، افزود: ایران مدعی ریاست شورای جهانی صنایع دستی است، امیدواریم با حمایت رایزنان اقتصادی این جایگاه را کسب کنیم.

او از رایزنان اقتصادی حاضر در این دیدار درخواست کرد در معرفی بازارهای هنر و انتقال داده‌های اقتصاد هنر، شناسایی و معرفی سایت‌های فروش آثار صنایع دستی که مشکل ترانسفر پول ندارند، نمایشگاه‌های بین‌المللی با هدف ایجاد شبکه تعاملی با تجار و بازرگانان کشورهای مختلف و شناسایی صاحبان گالری‌ها و بوتیک‌های هنری و برقراری ارتباط آن‌ها با هنرمندان داخلی، نمایش درست از ظرفیت‌ها و رشته‌های صنایع دستی و به رخ کشیدن زنان هنرمند ایرانی، کمک‌رسان باشند.

محمودیان همچنین از دیپلمات‌های اقتصادی درخواست کرد برای به‌دست آوردن جایگاه تجاری صنایع دستی ایران کمک کنند و در ادامه گفت: طبق گزارش اخیر اکونومیست چین پیش‌بینی کرده در پساکرونا ۸۶.۶ درصد صادرات کالاهای تزیینی درخت‌های کریسمس را در اختیار بگیرد. درصورتی‌که ما بیشتر می‌توانیم پیشگام باشیم.

همسایه‌ها در اولویت

در ادامه این نشست پانل پرسش و پاسخ برگزار شد که پیش از آن، لیلا اژدری ـ مدیرکل گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیپلمات‌های اقتصادی درخواست کرد با توجه به تغییر رویکرد پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران که بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و روی نشست‌های B۲B تاکید دارد، این فرصت را به شرکت‌های کشور محل ماموریت خود معرفی کنند.

او با تشریح استراتژی بازاریابی ایران که متمرکز بر کشورهای همسایه شده است، گفت: این شیوه در بسیاری از کشورهای پیشرو اجرا می‌شود؛ چرا که کشورهای همسایه نزدیک و در دسترس بوده و از درگیری‌های جهانی دور هستند، بنابراین استراتژی نخست ایران جذب گردشگر از کشورهای همسایه است. هرچند این رویکرد دلیل نمی‌شود از بازارهای سنتی مثل اروپا غافل شویم.

اژدری از رایزنان اقتصادی درخواست کرد ایرانیان خارج از کشور را برای دیدن ایران ترغیب کنند و در این باره اظهار کرد: درحال حاضر سه نسل از ایرانیان در خارج از کشور زندگی می‌کنند که بعضی از آن‌ها تا به حال ایران را ندیده‌اند، برای تشویق این نسل به کمک دیپلمات‌ها نیاز است.

تشریفات را کنار بگذاریم

علیرضا صانعی ـ رییس اداره تسهیل و توسعه همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه ـ از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست که برای پیشبرد سریع‌تر کارها از فاز تشریفات و نامه‌نگاری خارج شویم و وارد حوزه عملیاتی شویم. او در عین حال تاکید کرد که دیپلمات‌ها به اطلاعات و داده نیاز دارند و با دست خالی نمی‌توانند کاری انجام دهند.

ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ نیز با یادآوری این‌که بازارسازی وظیفه دو وازرتخانه امور خارجه و گردشگری است، گفت: ایران ظرفیت زیادی برای گردشگری دارد، اما چرا خوب بهره‌برداری نمی‌شود باید علت آن را پیدا کرد، دیپلمات‌ها می‌توانند در این راه کمک کنند.

از چهار میلیون مسافر عراقی سهم اقتصادی نداریم

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ با بیان این‌که بخش گردشگری بدون دیپلمات‌ها نمی‌تواند کاری انجام دهد، گفت: سهم ایران از بازار گردشگری چین یک هزارم نیست. از بازار عراق هم با وجود آن‌که حدود چهار میلیون مسافر ورودی داریم، اما سهم اقتصادی قابل توجهی نداریم. البته در بازارهای عمان، جمهوری آذربایجان و ترکیه که سال‌ها یکطرفه رفت و آمد داشتیم، با رشد قابل توجهی از گردشگر و درآمد اقتصادی مواجیهم، اما برای بازارهای دیگر مثل چین و عراق باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

او اضافه کرد: از هشت میلیون آمار گردشگر ورودی به ایران که داده شده شاید هفت میلیون نفع اقتصادی برای کشور نداشته باشند و گردشگر واقعی هم نباشند. دیپلمات‌ها کمک کنند که این سهم واقعی و گردشگر از مجاری قانونی و آژانس مسافرتی به ایران سفر کنند.

۱۳۴ بسته سرمایه‌گذاری و ۳۰ کاروانسرا آماده واگذاری به سرمایه‌گذار خارجی

احمد تجری ـ مدیرکل سرمایه گذاری و مناطق نمونه گردشگری ـ در این بخش از نشست، اعلام کرد که ۱۳۴ بسته و فرصت سرمایه گذاری آماده وجود دارد و ۳۰ کاروانسرا نیز آماده واگذاری به سرمایه‌گذار خارجی است. به‌ویژه آن‌که سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی شرایط خوبی را برای سرمایه‌گذاران از جمله در صدور روادید و تملک تدوین کرده است.

مصطفی فاطمی ـ مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ ایران‌هراسی را یکی از عوامل سفر کمتر گردشگران به ایران دانست و تاکید کرد: باید جواب‌های درستی برای این نگرانی‌ها و تبلیغ‌ها داشته باشیم.

او همچنین از دیپلمات‌های اقتصادی خواست که در شناسایی نواقص و انتظارت گردشگران و مقاصد به این وزارتخانه کمک کنند تا در تعریف محورهای گردشگری درست عمل شود.

ماموریت جدید دیپلمات‌ها
عکس‌های استفاده شده در متن از احمد پیشکار

محسن امامی ـ صاحب نظر و عضو هیات مدیره انجمن متخصصان گردشگری ـ ماموریت‌های در اولویت رایزن‌های اقتصادی را برشمرد و گفت: وظیفه وزارت امور خارجه تسهیل‌گری برای بخش خصوصی است که نیازمند ارتباط‌هایی است از جمله اقداماتی که در این راستا می‌توان انجام داد ویزا است، وزارت امور خارجه باید نقش محوری‌تری روی ویزا داشته باشد و همچنین گزارش‌های سفارتخانه‌ها را برای شناسایی مشکلات و رفع نقایص انتقال دهد. ارتباط با ایرانیان خارج از کشور و بخش خصوصی کشور محل ماموریت از دیگر اقدامات ضروری است که دیپلمات‌ها باید انجام دهند.

از برند “کباب بناب” وزیر تا زیرسوال بردن صدا و سیما

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ گذشت که یکی از رایزنان به برندسازی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ماجرای اخیر «کباب بناب» اشاره کرد و آن را اقدامی قابل توجه دانست و گفت که برای نخستین بار اتفاق افتاده است. این دیپلمات، توجه وزارت گردشگری و بخش خصوصی را به استفاده از ارزهای دیجیتال در شرایط تحریم، جلب کرد و همچنین درخواست کرد روی استانداردسازی سرویس‌های بهداشتی تمرکز بیشتر شود.

رایزن دیگری هم بر ضرورت تعیین جبهه‌های مشخص برای فعالیت دیپلماسی اقتصادی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد.

رییس اداره توسعه اقتصادی وزارت امور خارجه هم از اتکای ایران به چاه‌ها و درآمدهای نفتی سخن گفت که سبب غفلت از ارزآوری صنایع دستی و گردشگری شده بود.

رییس اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی و عتیقه هم از فرصت حضور در این نشست برای بیان صریح برخی مشکلات مربوط به گردشگری و صنایع دستی استفاده کرد و حرکت در پیش گرفته شده برای توسعه گردشگری را «لاک‌پشتی» توصیف کرد و گفت: چشم‌انداز ما نباید گردشگر سلامت باشد باید گردشگری باشد که فرش ۱۰ هزار دلاری می‌خرد.

سیدمحمد عبدللهی همچنین این نکته را مطرح کرد که آیا وزارت امور خارجه غیر از سیاست، در زمینه اقتصاد، گردشگری، فرهنگ و دیگر امور مربوط به بازارها و کشورهای خارجی مطالعه و تحقیق داشته و اگر داشته آن را باید ارائه دهد تا استراژی مشخص شود.

او به سیاست‌های غیرحمایتی گمرک نسبت به صادرات صنایع دستی انتقاد کرد و این سوال را پرسید که صدا و سیما با توجه به بودجه دولتی و بیت‌المال که دریافت می‌کند برای فرهنگ‌سازی در حوزه گردشگری و صنایع دستی چه اقدامی انجام داده است؟

به گزارش ایسنا، این نشست که با بازدید رایزنان اقتصادی از موزه فرش پایان یافت، برخلاف اطلاع‌رسانی قبلی مبنی بر حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بدون حضور عزت‌الله ضرغامی برگزار شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.