تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
کد خبر : 7075

«لیپار» رویا پردازی کودکان سیستان است

«لیپار» رویا پردازی کودکان سیستان است

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ریگی شامگاه یکشنبه در نشست خبری فیلم «لیپار» با بیان اینکه این فیلم بخشی از زندگی خودم بود که واقعیت داستان خیلی از جوانان و نوجوانان سیستان و بلوچستان بوده است بوده است، اظهار داشت: «لیپار» داستان بچه‌هایی آتش که در این منطقه به رویاهای خود رسیده بودند. وی افزود:

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ریگی شامگاه یکشنبه در نشست خبری فیلم «لیپار» با بیان اینکه این فیلم بخشی از زندگی خودم بود که واقعیت داستان خیلی از جوانان و نوجوانان سیستان و بلوچستان بوده است بوده است، اظهار داشت: «لیپار» داستان بچه‌هایی آتش که در این منطقه به رویاهای خود رسیده بودند.

وی افزود: این فیلم ریشه در عشق من و دوستانم به سینما را داراست که خیلی از آنها به سینما راه پیدا نکرده و یا با سختی تلاش می‌کنند که راه خود را به سمت سینما پیدا کنند.

کارگردان فیلم «لیپار» اضافه کرد: در سیستان و بلوچستان در گذشته، رسم‌هایی برای جلوگیری از خشونت وجود داشت. در این فیلم ما از زهم و کپن داریم که به معنای پارچه یا چاقو است که این مسائل باعث جلوگیری از خشونت می شده است و از خیلی از قتل‌ها جلوگیری می‌کرد.

مخاطب ما بزرگسالان بودند

وی ابراز داشت: در ژانر کودک و نوجوان، دو نوع نگرش داریم و این فیلم درباره کودک و نوجوان است؛ مخاطب فیلم ما کاملاً بزرگسالان هستند. نسلی مثل نسل ما و نسل پس از ما، مشکلات پدر و پسری زیادی را در خود دیده است و باید یاد بگیریم که به این مسائل پایان دهیم؛ من شخصاً هم تجربه مشابهی با برکت و هم در جایگاه پدر بودم.

ریگی اضافه کرد: با رشد نکردن هنر در شهرستان‌ها در حال حاضر موافق نیستم؛ در دهه‌های گذشته استعدادهای شهرستانی نادیده گرفته شده و خشک شدند اما شرایط در حال حاضر متفاوت است. سعی می‌کنم در آثار بعدی خود از این بازیگران استفاده کنم و مطمئنم که از این تیم، در سینمای ایران حرف‌های بیشتری را در آینده خواهیم شنید.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار می‌خواستم صرفاً یک فیلم بسازم، تصریح کرد: با حمایت استانداری و بنیاد فارابی تصمیم گرفتم فیلم حرفه‌ای ساخته شود که دلیل استفاده از بازیگران مطرح در آن نیز دیده شدن فیلم بود.

کارگردان فیلم لیپار با تاکید بر اینکه فیلم را برای گیشه نساختم، ادامه داد: این فیلم نباید بیشتر از یک ماه در گیشه بماند زیرا فیلم گیشه نیست و دوست دارم این فیلم با انتشار در پلتفرم‌ها توسط افراد محلی و مرزنشینان دیده شود.

سینمای ایران ۵۰ سال به سیستان بدهکار است

وی با بیان اینکه سینمای ایران ۵۰ سال به سیستان و بلوچستان بدهکار است، اضافه کرد: روزی که اولین بار به کار سینما آمدم و در فیلم سازی خواستم نگاه توریستی ایجاد کنم اما با مشورت دوستان دیدیم باید نگاه گسترده شود.

ریگی با تاکید بر لزوم توجه به خیال بچه‌ها تاکید کرد: هدف ما از ساخت این فیلم پرداختن به خیال بچه‌های سیستان و بلوچستان است و مهم بود از نگاه توریستی جدا شوم و این فیلم اولین بار در یک فیلم سینمایی بچه‌ها تخیل دارد.

وی در خصوص مشکلات مالی فیلم «لیپار» ابراز داشت: قرار بود فیلم در ۴۵ جلسه کامل شود اما به دلیل کمبود زمانی و مالی فیلم با فشردگی در ۳۵ جلسه کامل شد و حتی برای پلان آخر با خستگی بچه‌ها مجبور شدیم به هر نحو فقط پلان کامل شد.

بازیگران بین ۴۰۰ متقاضی انتخاب شد

همچنین امین میری، مشاور کارگردان این فیلم اظهار داشت: در انتخاب بازیگران از بین نزدیک به ۴۰۰ نفر بازیگر از استان سیستان و بلوچستان، بازیگران مورد علاقه مان را پیدا کردیم؛ تاکید به انتخاب بازیگران از زاهدان داشتم و در کنار این مشخصه، نظر به انتخاب نوجوانانی را داشتیم که با زیست شخصیت‌های داخل فیلم، همخوانی مناسب را دارا باشند.

وی ادامه داد: ارتباط عوامل و سه بازیگر حرفه‌ای ما با کودکان، بسیار مناسب بود و اگر این ارتباط در پشت صحنه رخ نمی‌داد، شاید کیفیت فیلم نمی‌توانست به این حد برسد. تجربیات من در بازی گرفتن از کودکان و نوجوانان، نشان می‌دهد که گاهاً رفتارهای ناجوانمردانه ای با این کودکان انجام می‌شود و احساسات بازیگران گاهاً تحریک زیادی می‌شود.

برای دیده شدن فیلم بازیگران حرفه‌ای لازم بود

مشاور کارگردان فیلم «لیپار» ابراز داشت: به نظر من هیچ بازیگری فروش تضمینی در سینمای ایران، به خصوص سینمای ملودرام را ندارد؛ به همین دلیل انتخاب بازیگران برای فروش گیشه نبود اما نیاز داشتیم که فیلم را به خوبی تهیه و تولید کنیم.

میری ادامه داد: همینطور برای دیده شدن فیلم، نیاز داریم که بازیگرانی را داشته باشیم و بازیگرانی مثل هومن برق نورد، باعث دیده شدن این فیلم خواهند شد.

لیپار رؤیا سازی کودکان بود

همچنین فاطمه سالاری، بازیگر این فیلم اظهار داشت: آشو برای من چالش بسیار بزرگی بود زیرا قبل از این فیلم، هیچ تجربه بازیگری نداشتم و فقط به عنوان مجری در صدا و سیما فعالیت داشتم.

وی افزود: توصیه‌ای که می‌توانم به هم سن و سالان خود می‌کنم این است که رؤیا پردازی کنند و رویاهای خود را دنبال کنند.

همچنین محمد دستواره، بازیگر دیگر این فیلم اظهار داشت: اصلاً فکرش را نمی‌کردم که روزی در این جایگاه حضور داشته باشم و خیلی حس خوبی داشتم که با آقای میری و ریگی همکاری کردم.

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.