تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر : 29750

فولاد در زمین «خودی‌ها» باخت!

فولاد در زمین «خودی‌ها» باخت!

به گزارش ایسنا، وقتی نکونام در سال ۹۸ به اهواز آمد، کمتر کسی موفقیت فولاد با نکونام را – که مربی جوان و کم تجربه‌ای بود – تصور می‌کرد اما نکونام پس از پذیرفتن هدایت فولاد، خوب می‌دانست در این تیم ریشه‌دار که دو قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرده و از جمله باشگاه‌های

به گزارش ایسنا، وقتی نکونام در سال ۹۸ به اهواز آمد، کمتر کسی موفقیت فولاد با نکونام را – که مربی جوان و کم تجربه‌ای بود – تصور می‌کرد اما نکونام پس از پذیرفتن هدایت فولاد، خوب می‌دانست در این تیم ریشه‌دار که دو قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرده و از جمله باشگاه‌های حرفه‌ای ایران محسوب می‌شود، کار آسانی پیش رو ندارد و انتظار هواداران خوزستانی با توجه به ساختار حرفه‌ای، امکانات و بودجه فولاد از او بسیار زیاد است. با این حال نکونام آمده بود که با برنامه‌های خود پاسخ درستی به انتظار هواداران بدهد.
کسب دو سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، قهرمانی در جام حذفی و سوپر جام و همچنین صعود به دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا بدون هیچ شکستی، افتخاراتی بود که این سرمربی برای خوزستان و فولاد کسب کرد. به این افتخارات می‌توان تاریخ‌سازی اخیر در آسیا به واسطه حضور در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان را نیز اضافه کرد؛ تورنمنتی که اخیرا با حواشی فراوان برای نکونام و فولاد همراه بود. با وجود گذشت چندین روز از این حواشی، همچنان رفتار مسئولان باشگاه و نکونام بر سر زبان‌هاست.

یک اتفاق نادر!

هر چند حواشی در فوتبال ایران و دنیا با این رشته پرطرفدار عجین شده اما اتفاقاتی که در دوحه قطر در اردوی فولادی‌ها رخ داد، از جمله اتفاقات نادر و غیرحرفه‌ای فوتبال بود. جواد نکونام بعد از بازی با الفیصلی و صعود فولاد برای اولین بار به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا از سمت خود استعفا کرد؛ استعفایی که حاکی از اختلاف نظر شدید بین او و مدیرعامل باشگاه بود.
هرچند مدیرعامل فولاد واکنشی به استعفای نکونام نداشت و مسئولان باشگاه نیز خیلی به تاریخ‌سازی صعود به یک چهارم لیگ قهرمانان آسیا نپرداختند، خیلی‌ها بر این باور بودند که استعفای نکونام برای متقاعد کردن باشگاه برای رسیدن به برخی از خواسته‌هاست و «نکو» خیلی زود از تصمیم خود منصرف می‌شود و در بازی با الهلال روی نیمکت فولاد می نشیند اما نکونام در قطر نماند و روز قبل از بازی با نماینده عربستان قطر را به مقصد تهران ترک کرد تا هم تصمیمش را علنی کرده باشد و هم باشگاه را مجبور به پذیرفتن استعفا کند.

بررسی حواشی قطر

اتفاقات تعجب برانگیز قطر از چند جنبه قابل بررسی است؛ اتفاقاتی که در نهایت باعث شد فولاد در زمین نکونام و رادکیا بازنده باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نکونام با دلخوری فراوان به قطر رفت و حتی می‌توان گفت تا پای پرواز کاروان فولاد، حضور نکونام برای سفر به قطر در هاله‌ای از ابهام بود. نکونام برای تردید در حضور در قطر دلایل مختلفی داشت که می‌توان به جذب نشدن بازیکنان مدنظرش در نقل‌وانتقالات زمستانی مثل گادوین منشا اشاره کرد که حتی تا پای قرارداد هم آمد اما باشگاه با او به نتیجه نرسید. از دیگر دلایل، کم شدن پاداش برد مقابل پرسپولیس – که قرار شده بود به زلزله‌زدگان خوی اهدا شود – و عقد قرارداد با سوگیتا پیش از رسیدن پاسخ تست ایفمارک و مذاکره باشگاه با برخی مربیان برای هدایت فولاد پیش از تورنمنت حساس در آسیا بود.
نکونام بعد از کناره‌گیری از هدایت فولاد گفت که «شأن من حفظ نشد.» هر چند با وجود تمام اشتباهاتی که از سوی باشگاه صورت گرفت، اقدام نکونام طوری بود که هواداران و کارشناسان او را «رفیق نیمه راه» لقب دادند که حکایت از غیرحرفه‌ای بودن این اقدام دارد.

وقتی خبری از حرفه‌ای‌گری در فولاد نیست

اگر باشگاه فولاد در آستانه سفر به قطر بحث اخراج نکونام را مطرح و با گزینه‌هایی مذاکره کرده باشد این موضوع مانند همان اقدام ترک اردوی قطر از سوی جواد نکونام، غیرحرفه‌ای است؛ هر چند باشگاه‌ها می‌تواند پس از کسب نتایج ضعیف به تغییر سرمربی تیم در راستای بهبود وضعیت فنی و نتیجه‌گیری فکر کند اما انجام این کار در چند روز مانده به بازی‌های آسیایی پر از ایراد بود زیرا باشگاهی که قصد اخراج سرمربی خود را دارد طبیعتا آن را به روزهای منتهی به حضور در یک تورنمنت مهم موکول نمی‌کند و به خرید بازیکن پر سروصدایی چون الکس آلگریا تنها برای بازی‌های آسیایی هم اقدام نمی‌کند.
اقدام دیگری که از باشگاه حرفه‌ای فولاد بعید به نظر می‌رسید خودزنی در بخشی از بیانیه قبول استعفای جواد نکونام بود تا به جای آرام کردن شرایط پیش از بازی مهم با الهلال، در آتش این اختلافات بدمد؛ باشگاه فولاد که بعد از برد برابر الفیصلی واکنش چندانی به این افتخارآفرینی نداشت، در بیانیه خود «از تشکیل جلسه هیات مدیره برای پذیرش استعفای ناگهانی جواد نکونام پس از برتری مقابل تیم دسته اولی الفیصلی عربستان خبر داده بود.» این متن در شرایطی منتشر شد که باشگاه فولاد با ذکر پیروزی مقابل «تیم دسته اولی» به نوعی شأن حرفه‌ای باشگاه را زیر سوال برد؛ باشگاهی که با هزینه‌های فراوان تیمش را به قطر فرستاده بود و با شکست نماینده عربستان یا به قول خود باشگاه فولاد همان «تیم دسته اولی»، توانست در این رقابت‌ها صعود کند و چه بسا می‌توانست در ادامه به نیمه‌نهایی برسد؛ اتفاقاتی که همین حواشی مانع تحقق آن شد.
رادکیا در جدیدترین اظهاراتش عنوان کرده «باشگاه فولاد با آمدن آقای نکونام تاثیرات مثبتی گرفته است. انتظار رفتن در این مقطع را نداشتم. ماموریت من اصلاح بود. در زمان آقای نکونام سه مدیرعامل عوض شد و وظیفه من اصلاح بود. نکونام هم پیام اصلاحات باشگاه و اینکه مدیریت باشگاه مثل سابق نخواهد بود را شنیده بود.»
این اظهارات یعنی باشگاه فولاد حدود ۴ سال با سه مدیرعامل ورزشی به درستی طی طریق نکرده و رادکیا ماموریت اصلاح شرایط را داشت، آن هم درست در آستانه لیگ قهرمانان آسیا؛ اصلاحاتی که بهای آن آشفتگی فولادی بود که به تیمداری موفق، با برنامه و به دور از حاشیه در فوتبال ایران شهرت دارد.
در هر صورت فولاد در اوج سوء مدیریت در قطر، با درخشش بازیکنان و تدبیر رجبی با وجود ارائه یک نمایش بسیار خوب برابر الهلال شکست خورد و حذف شد؛ نتیجه‌ای که با درست مدیریت شدن شرایط پیش از سفر به دوحه می توانست منجر به نتیجه دیگری شود تا مدیرعامل شرکت به جای سکوت بعد از تاریخ‌سازی با برد الفیصلی و به جای پیام تقدیر بعد از شکست برابر الهلال و حذف از آسیا، پیام تبریک صعود به دور بعد را صادر کند و استقبال آن‌ها از کاروان فولاد در فرودگاه اهواز رنگ و بوی دیگری داشته باشد. در تمام این اتفاقات که گل به خودی بود، فولاد و هوادارانش بازی را به خودی‌ها باختند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.