تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۳۳
کد خبر : 20162

فواد ایزدی: آمریکا قصد ترک منطقه را ندارد/ باید توانمندی‌های خود را ارتقا دهیم

فواد ایزدی: آمریکا قصد ترک منطقه را ندارد/ باید توانمندی‌های خود را ارتقا دهیم

فواد ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی اظهار کرد: بایدن در متنی که در واشنگتن پست قبل از سفر خود به منطقه نوشته بود، یکی از اهدافی که گفته بود در این سفر پیگیری می کند حمایت از رژیم صهیونیستی بوده

فواد ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی اظهار کرد: بایدن در متنی که در واشنگتن پست قبل از سفر خود به منطقه نوشته بود، یکی از اهدافی که گفته بود در این سفر پیگیری می کند حمایت از رژیم صهیونیستی بوده است و گفته بود که دولت بایدن رتبه اول حمایت از رژیم اسراییل را دارد که البته حرف درستی است. به نوعی حمایت از رژیم صهیونیستی با توجه به برگزاری انتخابات کنگره در آبان ماه و اینکه دموکرات‌ها در نظرسنجی وضعیت خوبی ندارند قابل توجیه است؛ بایدن برای پیروزی به ظرفیت و حمایت رژیم اسراییل نیاز دارد و باید بیش از پیش خود را همراه اسراییل نشان دهد.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی که دولت بایدن درگیر آن است در آستانه انتخابات کنگره، این سفر و ارتباط نزدیک با رژیم اسراییل را توجیه می کند. از اهداف سفر بایدن این است که به نوعی بتواند مشکلاتی از جمله افزایش قیمت بنزین و افزایش نرخ تورم را کنترل کند. در کنفرانس خبری که روز شنبه بایدن داشته است، از وی سوال کردند که نتیجه این سفر در کاهش تورم و قیمت‌ها در آمریکا دیده می شود؟ که در پاسخ گفته است، تا “دو هفته دیگر” اثر آن دیده می‌شود. این‌که این حرف چقدر درست است، معلوم نیست. به هر حال کارشناسان اقتصادی معتقدند عربستان سعودی بیش از آنچه الان تولید می کند چندان ظرفیتی برای افزایش تولید ندارد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل یکی دیگر از اهداف سفر بایدن به منطقه را در چارچوب رقابت با روسیه و چین دانست و گفت: رییس جمهور آمریکا روز شنبه در کنفرانس خبری اعلام کرد که اجازه نمی دهد آمریکا خلاء حضور در خاورمیانه داشته باشد که به این دلیل روسیه و چین بخواهند آن را پر کنند. این صحبت در برابر آن است که برخی می گویند آمریکا منطقه را ترک کرده است اما در اصل بایدن می‌گوید به خاطر رقابت با چین منطقه را ترک نمی‌کند.

ایزدی با اشاره به درخواست آمریکا از عربستان برای افزایش تولید نفت اظهار کرد: عربستان ممکن است تحت فشار آمریکا تولید نفت‌اش را بالا ببرد اما سعودی‌ها هم دچار چالش‌های جدی هستند که باید دید آمریکا برای عبور از آنها چه قدر همکاری می‌کند. بعد از هفت سال هنوز سعودی درگیر جنگ یمن است و از سویی اختلافات خاندان سعودی جدی است و وجهه بن سلمان در دنیا خیلی جالب نیست.

وی فشار به ایران را از دیگر اهداف سفر بایدن به منطقه دانست و گفت: این از اهداف همیشگی آمریکا بوده است اما ایران پیشرفت قابل توجهی در زمینه‌های مختلف به ویژه سامانه نظامی و دفاعی‌اش داشته است که نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. یکی از اهداف سفر بایدن به سیاق روسای جمهور سابق امریکا، تبلیغات و عملیات روانی علیه ایران است اما اگر مقامات قبلی آمریکا در این رابطه موفق بودند بایدن هم موفق خواهد بود. با این حال شاهدیم که در عمل خیلی به اهدافشان نمی‌رسند.

ایزدی در پاسخ به اینکه بایدن از قبل گفته بود با بن سلمان دیدار نمی‌کند اما دیدار دو جانبه بین دو طرف برگزار شد؟ گفت: بایدن نگفته بود دیدار نمی کنم، گفته بود با پادشاه دیدار می‌کنم و بعد دیدار با سران 9 کشور عربی خواهم داشت.

وی افزود: این خجالت بزرگی برای رییس جمهوری آمریکاست که زمان انتخابات گفته بود با سعودی برخورد می کنم اما شاهد هستیم که دارد، بیشتر به او کمک می‌کند. جمال خاشقجی نویسنده تحت حمایت آمریکا بوده است، اینکه این نویسنده را قطعه قطعه کنند و در حالی که نهادهای اطلاعاتی آمریکا هم دست داشتن بن سلمان را تایید می‌کنند اما بایدن با وی دیدار می کند خجالت آور است.

ایزدی درباره پیام این سفر برای ایران اظهار کرد: در اینکه دشمنی آمریکا و رژیم اسراییل با ایران صد در صدی است، شکی نیست و برخی از کشورهای منطقه از این روند حمایت می‌کنند. در این شرایط ایران نباید تماشاچی و بی‌تفاوت باشد. اینکه در عمل این طراحی‌ها مشکلی برای ایران داشته باشد خیر. اینها فقط برای ما یادآوری است که در حوزه نظامی باید سرمایه گذاری کرد و دست از پیشرفت و توسعه برنداشت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.