تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر : 27952

فشار بر آمریکا برای پرداخت غرامت به جزایر مارشال بابت آزمایش‌های اتمی

فشار بر آمریکا برای پرداخت غرامت به جزایر مارشال بابت آزمایش‌های اتمی

به گزارش ایسنا، این فعالان به رهبری “انجمن کنترل تسلیحاتی” شامل سازمان مدافع محیط زیست موسوم به “صلح سبز” و “ابتکار آموزش مارشالی” (MEI ) می‌شوند و این درخواست خود را در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ۵ دسامبر مطرح کردند و این نامه اکنون در دسترس خبرگزاری رویترز قرار گرفته است. در

به گزارش ایسنا، این فعالان به رهبری “انجمن کنترل تسلیحاتی” شامل سازمان مدافع محیط زیست موسوم به “صلح سبز” و “ابتکار آموزش مارشالی” (MEI ) می‌شوند و این درخواست خود را در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ۵ دسامبر مطرح کردند و این نامه اکنون در دسترس خبرگزاری رویترز قرار گرفته است.
در این نامه از واشنگتن خواسته شده تا در مذاکرات جاری با جزایر مارشال درباره تجدید “پیمان انجمن آزاد” (COFA) که از دهه ۱۹۸۰ پایه و اساس روابط با این منطقه اقیانوس آرام بوده است، به وعده‌های “عدالت هسته‌ای” عمل کنند.
کشورهای حوزه این جزایر همچنان روابط نزدیکی با واشنگتن دارند اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که مسائل مختلفی از جمله کمک‌های اقتصادی می‌توانند این کشورها را به سمت رقیب استراتژیک آمریکا یعنی چین سوق دهند.
گرچه وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که واشنگتن پیشتر طبق توافقنامه‌های قبلی به یک راه‌حل کامل و جامعی درباره مسائل هسته‌ای رسید اما یکی از مقامات این وزارت خارجه ماه گذشته میلادی به رویترز گفت که این وزارتخانه “به دنبال راه‌های مختلفی است که طی آن‌ها آمریکا احتمالا کمک‌های وسیعی را ارائه دهد.”
سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید درخصوص این نامه با اشاره به بیانیه نشست ۲۰۲۲ با کشورهای حوزه اقیانوس آرام، اظهار کرد: واشنگتن نسبت به مقابله با نگرانی‌های مداوم زیست محیطی، بهداشت عمومی و سایر دغدغه‌های رفاهی جزایر مارشال متعهد است.
امضاکنندگان این نامه از چنین بیانیه‌ای استقبال و خاطرنشان کردند: اکنون نوبت آمریکاست تا با اقدامات مهم خود مسئولیت‌هایش را محقق کند. آمریکا علاوه بر عذرخواهی رسمی و پرداخت غرامت باید از اصلاحات مشکلات محیط زیست در بلندمدت حمایت کند و دسترسی به امکانات بهداشتی را به خصوص برای بیماری‌هایی که بعد از تماس با تشعشعات ایجاد شده‌اند، گسترش دهد و در نهایت اسناد مربوط به آزمایش‌های هسته‌ای را غیرمحرمانه کند.
وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به طور جداگانه‌ای اعلام کرد که آمریکا یک تفاهم‌نامه‌ای را با “پالائو” به عنوان بخشی از گفت‌وگوهای COFA امضا کرد؛ اقدامی که بیانگر شراکت نزدیک و مداوم آمریکا با این کشور است.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.