تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
کد خبر : 27648

ضرورت پیگیری پرداخت هزینه مبارزه با مواد مخدر ایران در مسیر تزانزیت توسط جوامع بین‌المللی

ضرورت پیگیری پرداخت هزینه مبارزه با مواد مخدر ایران در مسیر تزانزیت توسط جوامع بین‌المللی

به گزارش ایسنا به نقل از  خانه ملت، نشست تخصصی مسئولان مبارزه با مواد مخدر کشور با عنوان نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه هوشمند و دانش بنیان با مواد مخدر در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی صبح امروز دوشنبه ۱۲ دی ماه با حضور علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس، اسکندر

به گزارش ایسنا به نقل از  خانه ملت، نشست تخصصی مسئولان مبارزه با مواد مخدر کشور با عنوان نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه هوشمند و دانش بنیان با مواد مخدر در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی صبح امروز دوشنبه ۱۲ دی ماه با حضور علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس، اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، سردار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور و کاظمی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت های مردمی و درمان در محل مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد.
علی نیکزاد در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر نزدیک به ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانبار تقدیم کرده است، گفت: به روح این شهدای والامقام درود می فرستیم، این شهدا در مظلومیت خاصی قرار دارند و ما باید هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور خونخواه آنها باشیم.
نایب رئیس مجلس ادامه داد: به تازگی اظهارات مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا جای تأمل داشت که در کمال وقاحت گفته بود اروپا باغ است و مابقی دنیا را به جنگل تشبیه کرده بود، باید به ایشان گفت شاید شما درست بگویید، اما باغی که از آن صحبت می کنید نتیجه سال ها استعمار و مجاهدت فرزندان این ملت است که سینه سپر کردند تا برای حفظ بشر از افیون و مواد مخدر با باندهای سازمان یافته قاچاق مواد مخدر مبارزه کنند.
وی تصریح کرد: ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و براساس گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان ملل، بالاترین آمار کشفیات جهان مربوط به ایران است، افغانستان که در همسایگی ما قرار دارد و حضور نظامی آمریکا را حدود ۲۰ سال در آن شاهد بودیم، نزدیک ۸۶ درصد تریاک جهان را تولید می کند و ما در مسیر ترانزیت آن قرار گرفته ایم.
نیکزاد یادآور شد: ما باید در وهله اول از طریق مجامع بین المللی حق خود را در این زمینه مطالبه کنیم و جامعه بین المللی سهم ایران را به صورت مالی بپردازد، چرا که ما با بالاترین کشفیات مواد مخدر جوانان اروپایی را از گزند اعتیاد حفظ می کنیم، بنابراین غرب باید هزینه این خدمات را بپردازد.
وی اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر متکفل بحث اعتیاد در کشور است، اما مسئولیت های این بخش بین دستگاه های اجرایی تقسیم شده است و ما در مجلس نمی دانیم باید از چه کسی مطالبه کنیم، جالب است که سازمان بهزیستی به دنبال طفره رفتن از مسئولیت خود در قبال معتادان است، همچنین شهرداری ها توان مالی کافی برای جمع آوری معتادان متجاهر را ندارند و کمپ های ترک اعتیاد نیز دچار فساد و سوءاستفاده‌هایی در زمینه داروهای درمان اعتیاد هستند، بنابراین ستاد مبارزه با مواد مخدر باید متولی مقابله در این بخش را مشخص کند.
نایب رئیس مجلس یازدهم گفت: استفاده از ظرفیت گروه های مردمی در مقابله با اعتیاد از دیگر موضوعاتی است که باید از سوی دولت مردمی مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه لازم است سازوکار حمایت از آنها نیز دیده شود، از سوی دیگر تجمیع آمار و اطلاعات از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که اغلب این اطلاعات محرمانه هستند و ما به آمار دقیقی در این حوزه دسترسی نداریم یا اصلا آمار دقیقی نداریم که این مشکل باید حل شود، چرا که آمار و اطلاعات پایه برنامه ریزی در این حوزه است ومرکز کنترل و رصد نیز باید در ستاد مبارزه با مواد مخدر باشد تا ما بتوانیم از آن مطالبه کنیم.
نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: بی تردید خسارات فرهنگی اجتماعی استفاده از مواد افیونی و روانگردان ها تیشه به ریشه خانواده ها می زند و اگر از ظرفیت خیرین برای مقابله با اعتیاد و عرضه مواد مخدر استفاده نکنیم، با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد.
نیکزاد با بیان اینکه از سازمان برنامه و بودجه درخصوص تخصیص اعتبارات به ستاد مبارزه با مواد مخدر گلایه داریم، بیان کرد: این ستاد درآمدی که از این زمینه به دست می آورد را به خزانه واریز می کند، اما همین مبالغ نیز توسط سازمان برنامه و بودجه به این ستاد باز نمی گردد، ضمن اینکه لازم است جایگاه قانونی برای افزایش قدرت حکمرانی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این حوزه ایجاد کنیم.
وی در مورد درخواست رئیس سازمان مبارزه با مواد مخدر برای حمایت مجلس از این ستاد در قالب تصویب لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: ما هم از طریق برنامه هفتم توسعه و هم قانون بودجه ۱۴۰۲ از ستاد مبارزه با مواد مخدر حمایت خواهیم کرد، ضمن اینکه بعد از اینکه لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به مجلس تقدیم شود، همکاری لازم را برای تسریع روند تصویب آن خواهیم داشت.
در این نشست دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ها و روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس مشارکت داشتند.
مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این نشست گفت: ستاد کل مبارزه با مواد مخدر در ۴ حوزه مقابله و مبارزه با عرضه و قاچاق مواد مخدر، پیشگیری، درمان و توانمندسازی و بازگشت معتادان به اجتماع از طریق همکاری با دستگاه های عضو برنامه های خود را پیگیری می کند.
وی با بیان اینکه ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در جهان قرار دارد و اقدامات شگفت آوری انجام داده، چرا که تمام ظرفیت های خود را در این حوزه به میدان آورده است، با اشاره به کشفیات مواد مخدر ایران که بخش اعظمی از آن به قاچاق مواد از مسیر ترانزیت که کشورمان در آن قرار گفته است، یادآور شد: بنابر نامه رسمی سازمان ملل ۹۲ درصد کشفیات تریاک جهان، ۵۹ درصد مرفین و ۲۷ درصد هروئین دنیا توسط ایران انجام شده است. همچنین نیروی انتظامی ۸۶ درصد کشفیات این حوزه را انجام داده است.
مومنی با اشاره به اینکه بیش از هزار تن کشفیات مواد مخدر را داشته که تنها ۲۰۰ تن آن مربوط به داخل کشور بوده است، خاطرنشان کرد: افغانستان در ۲۰ سال گذشته از طریق حمایت آمریکا و ناتو تولیدات مواد مخدر خود را تا ۵۰ برابر افزایش داده است که این عدد گویای جهاد ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر است که به صورت همه جانبه و هوشمند صورت گرفته است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد کشفیات مواد مخدر در ۷ استان شرقی کشور بوده است، تاکید کرد: موفقیت در حوزه کشف مواد مخدر ناشی از اقدامات اطلاعاتی در شناسایی باندها و شبکه های بزرگ قاچاق مواد مخدر است. ضمن اینکه در سال جاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر حدود ۴۰ درصد شهدا کاهش یافته و ۲۳ درصد ضربه زدن و تلفات اشرار افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت افغانستان برای تولید مواد مخدر ۱۶ درصد افزایش داشته است، افزود: نکته مهم در این زمینه این است که افزایش فزاینده تولید مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه در افغانستان در یک دهه گذشته بیش از ۵ برابر شده است که تمام دنیا را در معرض خطر جدی قرار داده است که می‌طلبد جامعه جهانی تدبیری اساسی در این زمینه بیندیشد و یا حداقل با کاهش تحریم های ظالمانه که توسط آمریکا اعمال می شود، مانع از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این حوزه نشود.
مومنی در مورد اقدامات پیشگیرانه ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ما در این حوزه با تدوین و تصویب طرح “یاری گران زندگی” با اولویت آموزش و پرورش و خانواده، در ۴۰ هزار مدرسه  اجرا کردیم و قرار است به ۸۰ هزار مدرسه ارتقا یابد، چرا که ما ناچاریم به دلیل همسایگی با افغانستان به عنوان تولیدکننده مواد مخدر اقدامات فرهنگی گسترده ای در این زمینه به منظور ایمن سازی جامعه انجام دهیم.
وی درخصوص اقدامات درمانی که توسط این ستاد برای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است، تصریح کرد: ما از طریق شیوه نوین درمان با تولید داروهای مورد نیاز این بخش توسط سازمان زندان ها، جمعیتی ۱۳ هزار نفری را مورد آزمایش قرار دادیم که نتیجه این شد که بیش از ۷۰ درصد رفتارهای پرخطر و گرایش به مواد مخدر کاهش یافت.
مومنی در رابطه با اقدامات این ستاد در حوزه توانمندسازی تاکید کرد: ما ناچاریم از ظرفیت خیرین در قالب جهت گیری به سمت مردمی سازی حوزه مبارزه با مواد مخدر ورود پیدا کنیم، کما اینکه این مهم در ۵ استان از طریق ایجاد مجمع خیرین محقق شده و قطعاً به سایر استان ها نیز بسط داده خواهد شد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه هیچ دولتی نمی تواند به تنهایی حوزه مبارزه با مواد مخدر را کنترل و مدیریت کند، عنوان کرد: حرکت جهادی در کنار اجرای برنامه های هدفمند، رویکرد اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است، ضمن اینکه از مجلس درخواست می کنیم برای به روز رسانی قانون مبارزه با مواد مخدر با تصویب لایحه اصلاح این قانون که به زودی تقدیم مجلس خواهد شد، از ما حمایت کند، همچنین در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال آینده نیز جایگاه ویژه ای را برای مبارزه با مواد مخدر پیش بینی کند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.