تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر : 15871

شورای امنیت ۲۰ آوریل پرونده صحرای غربی را بررسی می‌کند

شورای امنیت ۲۰ آوریل پرونده صحرای غربی را بررسی می‌کند

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در سایه تحولات جدید در موضعگیری‌ها نسبت به پرونده منطقه صحرا، تاکید اصلی اعضای شورای امنیت بررسی چگونگی کسب موافقت تمامی طرف‌ها (مراکش، جبهه پولیساریو، الجزایر و موریتانی) برای حضور در مذاکرات و برگزاری نشستی برای ازسرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به یک راه حل سیاسی،

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در سایه تحولات جدید در موضعگیری‌ها نسبت به پرونده منطقه صحرا، تاکید اصلی اعضای شورای امنیت بررسی چگونگی کسب موافقت تمامی طرف‌ها (مراکش، جبهه پولیساریو، الجزایر و موریتانی) برای حضور در مذاکرات و برگزاری نشستی برای ازسرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به یک راه حل سیاسی، عادلانه، همیشگی و مورد قبول طرفین است.

الجزایر با این مسئله مخالف است و درخواست مذاکرات مستقیم و بدون پیش‌شرط و آن هم تنها میان مراکش و جبهه پولیساریو را دارد و رباط همسایه شرقی خود را مسوول مستقیم این درگیری می‌داند.

همچنین مانع دیگری وجود دارد که اجازه دستیابی به یک پیشروی چشمگیر در روند صلح را نمی‌دهد، جبهه پولیساریو نوامبر ۲۰۲۰ پس از مداخله نیروهای مسلح مراکش در آزادسازی گذرگاه “کرکرات” که فعالانی وابسته به این جبهه در آنجا تحصن کرده بودند، اعلام کرد به توافقنامه آتش‌بس امضا شده با مراکش در سال ۱۹۹۱ پایبند نخواهد بود.

قرار است در نشست ۲۰ آوریل شورای امنیت الکساندر ایوانکو، نماینده ویژه سازمان ملل در منطقه صحرا و استفان دی‌میستورا، فرستاده دبیرکل سازمان ملل در این پرونده گزارشی از رایزنی‌ها در این موضوع ارائه کنند.

نشست آتی اولین باری خواهد بود که استفان دی میستورا، فرستاده شخصص دبیرکل سازمان ملل از زمان انتصابش در نوامبر ۲۰۲۱ گزارشی را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد. او زمانی که به این سمت منصوب شد، ژانویه گذشته رایزنی‌های دیپلماتیکی را با طرف‌های مربوط به درگیری انجام داد و ابتدا در رباط با ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش و عمر هلال، نماینده دائم این کشور در سازمان ملل دیدار کرد که در جریان این دیدارها مراکش بار دیگر طرح خودگردانی منطقه صحرا را ارائه کرد اما مسایل حاکمیتی و روابط خارجه به مقامات این کشور واگذار شد.

سپس فرستاده سازمان ملل با ابراهیم غالی، رئیس جبهه پولیساریو دیدار کرده و از اردوگاه‌های پناهجویان در الجزایر بازدید کرد، جبهه پولیساریو تنها راه‌حل این درگیری را برگزاری یک همه پرسی برای تعیین سرنوشت ساکنان منطقه صحرا دانست.

دی‌میستورا پس از دیدار با محمد ولد الغزوانی، رئیس جمهور موریتانی و اسماعیل ولد شیخ احمد، وزیر خارجه این کشور در نواکشوت، برای دیدار با رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر و عمار بلانی، فرستاده ویژه این کشور به منطقه صحرا و کشورهای غربی عربی، الجزایر رفت.

الجزایر هم حمایت خود را از انجام مذاکراتی مستقیم و بدون پیش‌شرط میان مراکش و جبهه پولیساریو و اجرای طرح مشترک سازش مربوط به سال ۱۹۹۱ شامل برگزاری همه‌پرسی اعلام کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره تلاش‌های دی‌میستورا در یک کنفرانس مطبوعاتی ابراز امیدواری کرد که این سفر و تلاش‌های دی‌میستورا موجب پیشرفت در روند سیاسی شود.

طبق یک تحلیل خبری، زمانی که دی‌میستورا مسؤولیت جدید خود را در اوت ۲۰۲۱ برعهده گرفت، با موانع پیچیده‌ منطقه‌ای مواجه شد، الجزایر روابط دیپلماتیک خود را با مراکش پس از یک دوره تنش قطع کرد و دلیل این قطع ارتباط، اختلاف نظر دو طرف درباره قبایل مردم قبایل بود، الجزایر در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت، نارضایتی خود را از سندی که مراکش برای تمامی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ارسال کرده بود، ابراز داشت، مراکش آن نامه را در پاسخ به تاکید الجزایر بر حق تعیین سرنوشت برای ساکنان منطقه صحرا تنظیم کرده و در آن از حق قبایل برای تعیین سرنوشت خود گفته بود.

انتصاب دی‌میستورا انگیزه جدیدی به روند صلح داد و افق‌های ازسرگیری مذاکرات را دوباره گشود، تحولات دیپلماتیک اخیر در سطح منطقه داده‌های جدید داشتند، الجزایر ۱۹ مارس سفیر خود در اسپانیا را به دلیل تغییر موضع این کشور در حمایت از طرح پیشنهادی مراکش برای اعطای خودگردانی به منطقه صحرا فراخواند. در واقع تغییر موضع اسپانیا موجب بهبود روابط میان مادرید و رباط شد که از زمان سفر سال گذشته رهبر پولیساریو به اسپانیا برای درمان کرونا با یک هویت جعلی الجزایری دچار تنش شده بودند.

تغییر موضعگیری اسپانیا درباره درگیری‌ها در منطقه صحرا صفحه جدیدی را با رباط گشود و مراکش سفیر خود را به مادرید بازگرداند و همچنین پدرو سانچر، نخست وزیر اسپانیا سفر رسمی به مراکش داشت و محمد ششم، پادشاه مراکش به استقبال او رفت و در آن سفر درباره توسعه همکاری‌ها میان دو کشور توافقاتی صورت گرفت.

پیش از این، دولت آلمان نیز حمایت خود را از طرح خودگردانی منطقه صحرا اعلام کرده بود.

اما اعضای شورای امنیت هنوز درباره مساله صحرا دو دسته هستند، تعدادی از آنها حامی مراکش هستند، از جمله آمریکا حاکمیت مراکش بر اقلیم صحرا را در دسامبر ۲۰۲۰ به رسمیت شناخت و با روی کار آمدن دولت جو بایدن این موضعگیری تغییری نکرد، فرانسه نیز از طرح خودگردانی حمایت می‌کند، همچنین کشورهای گابون و امارات نیز حامی این طرح هستند اما در آن طرف کشورهای گانا کنیا و مکزیک حامی جبهه پولیساریو بوده و از طرح آن برای جدایی از مراکش پشتیبانی می‌کنند.

مراکش در طول دو سال گذشته بر تلاش‌های دیپلماتیک خود افزود که از جمله نتایج آن اقدام برخی کشورهای عربی، آفریقایی و آمریکای لاتین به افتتاح کنسولگری‌هایی در دو شهر العیون و الداخله در اقلیم صحرا بود.

رباط انتظار دارد واشنگتن به وعده‌های خود برای افتتاح کنسولگری در شهر الداخله عمل کند، به ویژه که عادی‌سازی روابط مراکش با رژیم صهیونیستی همزمان با به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر منطقه صحرا از سوی آمریکا بود.

هفته‌نامه “الایام” در شماره جدید خود نوشت، مراکش با بردباری منتظر توقف قطار عادی سازی در دو ایستگاه اصلی یعنی افتتاح کنسولگری آمریکا در شهر الداخله و به رسمیت شناختن علنی حاکمیت مراکش بر منطقه صحرا از سوی آمریکا است تا حرف خود را در شورای امنیت به کرسی بنشاند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.