تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر : 10552

زلنسکی در بروکسل بر آمادگی برای مذاکره با روسیه تاکید کرد/ موضع قاطع اتحادیه اروپا در قبال مسکو

زلنسکی در بروکسل بر آمادگی برای مذاکره با روسیه تاکید کرد/ موضع قاطع اتحادیه اروپا در قبال مسکو

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت: در رابطه با اوکراین و تحولات مربوط به بسیج نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین باید تاکید کنم که ما موضعی را در نظر گرفته‌ایم که در نشست روز پنج‌شنبه با شورای اروپا به بحث گذاشته می‌شود و این موضع به

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت: در رابطه با اوکراین و تحولات مربوط به بسیج نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین باید تاکید کنم که ما موضعی را در نظر گرفته‌ایم که در نشست روز پنج‌شنبه با شورای اروپا به بحث گذاشته می‌شود و این موضع به شدت قاطعانه، متحد و محکم است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اظهار کرد: اوکراین آماده هرگونه انواع مذاکره با روسیه است؛ اما تمایل دارد سیاست تحریم‌های قوی غرب علیه مساله را مشاهده کند.

همچنین دفتر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گزارش داد، ماکرون با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و زلنسکی در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار کرد و آنها راه‌های ازسرگیری مذاکرات در چارچوب نورماندی را که شامل روسیه نیز است، بررسی کردند.

این دفتر افزود: سه رهبر بار دیگر پایبندی خود را به این چارچوب مذاکرات به منظور ایجاد راه حل دائمی برای درگیری و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین ابراز داشتند.

در همین حال، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: تمامی شرکت کنندگان در اجلاس مشارکت شرقی نگرانی خود را نسبت به بسیج نظامی روسیه در امتداد مرز شرقی اوکراین ابراز کرده‌اند.

وی افزود: ما از روسیه می‌خواهیم تا تنش‌ها را کاهش دهد و از هرگونه اقدام تهاجمی بیشتر اجتناب کند. ما بار دیگر بر حمایت و تعهد قاطعانه خودمان نسبت به تمامیت ارضی، استقلال و حق حاکمیت اوکراین تاکید می‌کنیم و شکی وجود ندارد که اتحادیه اروپا به هرگونه اقدام تهاجمی علیه اوکراین پاسخی محکم خواهد داد.

احتمال حمله روسیه به اوکراین به یکی از موضوعات اصلی اجلاس روز پنج‌شنبه اتحادیه اروپا در بروکسل تبدیل شده است.

به گفته منبعی آگاه، به عنوان بخشی از مذاکرات درباره اوضاع اوکراین، رهبران ۲۷ کشور عضو این بلوک تصمیم سیاسی را برای تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه به مدت شش ماه اتخاذ خواهند کرد که به اجرای توافقنامه‌های مینسک پیرامون سازش در اوکراین مربوط می‌شود.

کشورهای غربی و دولت کی‌یف ادعاهایی را درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین مطرح کرده‌اند. این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این گمانه زنی‌ها را به عنوان تشدید بی‌پایه و اساس و توخالی تنش‌ها رد کرد.

وی احتمال وقوع اقدامات تحریک‌آمیز برای توجیه چنین ادعاهایی را رد نکرد و هشدار داد که تلاش‌ها برای حل بحران در جنوب شرقی اوکراین از طریق ابزارهای نظامی پیامدهای جدی به همراه خواهد داشت.

مشارکت شرقی یک ابتکار عمل مشترک اتحادیه اروپا و شش شریک اروپایی شرقی از جمله آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، گرجستان، مولداوی و اوکراین است. بلاروس در ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی به دنبال تحریم‌های اتحادیه اروپا و مسدود شدن برنامه‌های همکاری اروپا، مشارکت خود در این اجلاس را به حالت تعلیق در آورد. اجلاس مشارکت شرقی ۱۵ دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی در بروکسل برگزار شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.