تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
کد خبر : 21858

روند نزولی شاخص ادامه دارد/ رئیس سازمان بورس: دولت قبل مقصر است

روند نزولی شاخص ادامه دارد/ رئیس سازمان بورس: دولت قبل مقصر است

به گزارش خبرگزاری مهر امروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱، تالار شیشه‌ای شاهد تداوم روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. به گونه‌ای که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۵۴۸ واحدی، به رقم ۳۲۱ هزار و ۳۳۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۲۵۴۴ واحدی، عدد ۴۰۳ هزار و ۲۵ واحد را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر امروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱، تالار شیشه‌ای شاهد تداوم روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. به گونه‌ای که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۵۴۸ واحدی، به رقم ۳۲۱ هزار و ۳۳۵ واحد رسید.
شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۲۵۴۴ واحدی، عدد ۴۰۳ هزار و ۲۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس امروز با ۶۷۰۲ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد کاهش یافت.
صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بانک ملت نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند.
شاخص کل فرابورس هم با ۱۰۶ واحد کاهش رقم ۱۸ هزار و ۸۷۴ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۱۷۲ هزار معامله به ارزش ۸۰ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال انجام شد.
سنگ آهن گهرزمین، پتروشیمی زاگرس، بهمن دیزل و بیمه پاسارگاد نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.
این گزارش حاکی است با این حال مید عشقی رئیس سازمان بورس معتقد است بازار سرمایه فقط متأثر از متغیری مانند دولت نیست، بلکه متغیرهای فراوانی مانند بازارهای جهانی، نقدینگی، رکود اقتصاد جهانی، وضعیت صنایع داخلی، قیمت نهاده‌ها، بازارهای رقیب، جنگ روسیه و… بر معاملات این بازار تأثیر گذارند؛ بنابراین نمی‌توان دولت را عامل اصلی ایجاد چنین روندی در بازار عنوان کرد.
وی ادامه داد: در وضعیت فعلی یکی از مسائل مهم که می‌تواند کمک‌کننده به تغییر مسیر بازار باشد، فراهم شدن امکان افزایش ارزش معاملات بازار است.
این مسول به انتقادات صورت گرفته نسبت به نقش دولت در راستای افت شاخص بورس تاکید کرد و اظهار داشت: بازار سرمایه فقط متأثر از متغیری مانند دولت نیست، بلکه متغیرهای فراوانی مانند بازارهای جهانی، نقدینگی، رکود اقتصاد جهانی، وضعیت صنایع داخلی، قیمت نهاده‌ها، بازارهای رقیب، جنگ روسیه و… بر معاملات این بازار تأثیر گذارند؛ بنابراین نمی‌توان دولت را عامل اصلی ایجاد چنین روندی در بازار عنوان کرد.
عشقی به اقدامات دولت برای بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و ادامه داد: از سال گذشته مباحثی مانند نرخ گاز، انتشار اوراق مالی اسلامی، معافیت مالیات افزایش سرمایه شرکت‌ها که تأثیرگذار بر معاملات بورس بودند در حیطه اختیارات و تصمیم‌گیری‌های دولت قرار داشت که باید تصمیماتی را در خصوص آن‌ها با در نظر گرفتن افزایش سودآوری شرکت‌ها انجام می‌شد. با تصمیمات دولت و کمک مجلس به خوبی از این مراحل عبور کردیم و این مسائل نتوانستند تهدیدکننده معاملات فعلی بازار باشند.
رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: مدیریت محدودیت‌های مصرف برق از دیگر اقداماتی بود که جزو نگرانی‌های بازار تلقی می‌شد، چراکه این مساله می‌توانست با تأثیر زیادی بر شرکت‌ها همراه شود، اما برخلاف تصورات، این مساله به خوبی کنترل شد و تأثیر محدودیت‌های اعمال‌شده بر شرکت‌ها به حداقل رسید، هرچند اثرات آن بر تمام صنایع یکسان نبود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.