تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۳۶
کد خبر : 16988

حملات تروریستی؛ پلن آمریکایی‌ها برای توسعه ناامنی مدیریت شده در افغانستان

حملات تروریستی؛ پلن آمریکایی‌ها برای توسعه ناامنی مدیریت شده در افغانستان

مجتبی نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از تحولات افغانستان به ویژه حملات اخیر تروریستی در این کشور و این که آیا عدم تشکیل دولت فراگیر توسط طالبان و یا قدرت یابی داعش در این مساله موثر است، اظهار داشت: تحولات افغانستان می تواند ترکیبی از تمام این  عوامل یعنی عدم تشکیل دولت

مجتبی نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از تحولات افغانستان به ویژه حملات اخیر تروریستی در این کشور و این که آیا عدم تشکیل دولت فراگیر توسط طالبان و یا قدرت یابی داعش در این مساله موثر است، اظهار داشت: تحولات افغانستان می تواند ترکیبی از تمام این  عوامل یعنی عدم تشکیل دولت فراگیر توسط طالبان و فعالیت مجدد داعش در این کشور باشد. اما آن چه مشخص بوده این است که برنامه و پلن آمریکایی ها برای توسعه نا امنی مدیریت شده در افغانستان دنبال می شود و هدف آن ها نیز ایران، چین و روسیه می باشد. 

وی تصریح کرد: در واقع آمریکایی ها از هر ابزاری در این راستا استفاده  خواهند کرد که می تواند در قالب فعالیت مجدد داعش و یا ناتوانی طالبان در مدیریت کشور باشد. 

این کارشناس مسائل افغانستان همچنین بیان کرد: نکته ای که باید مد نظر داشت این است که تحولات افغانستان می تواند در ارتباط با ناتوانی طالبان در کنترل و مدیریت کشور، ناتوانی در مدیریت بدنه اجتماعی باشد که مسیری جز جنگیدن را نمی دانند ، البته  گرایش به سمت گروه های رقیب را نمی توان در این تحولات تحت عنوان داعش یاد کرد. 

نوروزی با بیان این که سیاست رسانه ای طالبان کوچک انگاری است، افزود: کوچک انگاری خود نوعی تهدید امنیتی است که در  حوادث اخیر مراقبت های امنیتی کاهش یافته و موجب به وجود آمدن این اتفاقات شده است.  اگر دقت کنید طالبان در همه موارد این حملات تروریستی را محکوم نمی کند برای مثال رهبر طالبان در پیام عید فطر اشاره ای به این حملات نداشته است.

وی در ادامه با تاکید بر این که قطعا صلح و امینت پایدار در افغانستان در گرو تشکیل دولت فراگیر است، گفت: هر جریان و یا شخص دیگری هم که در افغانستان روی کار آید اگر نتواند شکاف های موجود را کنترل کند، چرخه ناامنی ها ادامه می یابد. 

این کارشناس  مسائل افغانستان یادآور شد: عموما فصل بهار فصل توسعه ناامنی ها بوده و امکان تحرک را از جریانات مخالف وضع موجود می گرفته ، این مساله یک جریان طبیعی است فارغ از این که چه کسی روی کار باشد. 

نوروزی درباره این که برخی تحلیل گران صحبت از این دارند که حملات تروریستی افغانستان شیعیان را مورد هدف قرار داده است، گفت: این که گفته می شود در حملات افغانستان شیعیان مورد هدف هستند ادعای درستی نیست، چرا که در مواردی اهل سنت نیز مورد حملات قرار داشته اند، اما نسبت به سهم جمعیتی شیعیان همواره بیشتر بوده اند. یکی از دلایش بی توجهی مسئولین کشور نسبت به مردم شیعه در افغانستان است، از طرف دیگر مردم اهرم ها و ابزارهای لازم را برای تامین خودشان در اختیار ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: البته در پوشش رسانه ای هدف توسعه و اختلاف مذهبی بین شیعه و سنی سال‌هاست مدنظر است تا این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.