تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر : 11729

جزییات «آینه در آینه» تشریح شد/ نگاهی به هنر اعتراضی و انقلابی

جزییات «آینه در آینه» تشریح شد/ نگاهی به هنر اعتراضی و انقلابی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» که مروری بر تحولات هنر معاصر ایران (۱۳۶۳-۱۳۵۳) دارد و به عنوان بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز سه‌شنبه ۲۸ دی ماه گشایش می‌یابد، صبح سه‌شنبه ۲۱ دی ماه در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد. در این نشست، احسان آقایی رئیس موزه

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» که مروری بر تحولات هنر معاصر ایران (۱۳۶۳-۱۳۵۳) دارد و به عنوان بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز سه‌شنبه ۲۸ دی ماه گشایش می‌یابد، صبح سه‌شنبه ۲۱ دی ماه در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در این نشست، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، کیانوش معتقدی کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» و حسن نوفرستی روابط عمومی حضور داشتند.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در این نشست گفت: نمایشگاه «آینه در آینه» عنوان یکسری از مجموعه نمایشگاه‌های جدید موزه هنرهای معاصر است که آثارش از هم‌افزایی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با دیگر گنجینه‌های موجود در کشور جمع‌آوری شده است. البته عمده این آثار از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه آثار هنری حوزه هنری است اما از دیگر مراکز هنری نیز آثاری جمع شده است.

وی با اشاره به آینه در آینه، به واژه‌ای که در ادبیات از آن وام گرفته شده، درباره نمایشگاه توضیح داد: ۲ سال است روی این پروژه که درباره هنر اعتراضی و انقلابی دهه‌های مختلف است، در حال تحقیق هستند که آثار این نمایشگاه مروری به سال‌های (۱۳۶۳-۱۳۵۳) خواهد بود. ما چند نوع هنر اعتراضی داریم که این دوره مذکور، دوره جذابی است و سال‌هاست پژوهشگران روی آن کار می‌کنند. در این دوره و نمایشگاهی که پیش‌رو داریم، به جنبه‌های معنایی آثار هنری در ایران پرداخته شده است.

آقایی بیان کرد: این نمایشگاه با حمایت جشنواره تجسمی فجر برگزار می‌شود و نگاهی به جریان اعتراضی هنرمندان مستقل و سپس هنرمندان انقلابی خواهد داشت. همچنین در جریان برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی هم داریم که آثار واجد ارزش‌های هنری را در مباحث سبک‌شناسی که با نگاه‌های مرسوم متفاوت است، مورد بررسی قرار می‌دهیم. در واقع به آن چیزی که تا به حال به آنها نگاه نشده، پرداخته‌ایم.

کیانوش معتقدی کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» در این نشست درباره مفهوم نمایشگاه گفت: این نمایشگاه مروری بر تحولات تصویری ایران از پیش انقلاب تا بعد از آن دارد که بیشتر به جنبه اعتراضی آثار در آن‌ها توجه شده است. هنر ایران در مقطع دهه ۵۰ مسیری تازه را طی می‌کند و ما نیز سعی کردیم آثاری متعلق به آن دوره را کنار هم بگذاریم.

این پژوهشگر هنری درباره این نوع اعتراض بیان کرد: مساله ما نمایش هنر اجتماعی است که به انقلابی و اعتراضی بودن آثار توجه کرده‌ایم.

سیدعباس میرهاشمی دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی نیز گفت: چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر چند بخش جنبی دارد که این نمایشگاه «آینه در آینه» یکی از آنها است. در این بخش و نمایشگاه، ضمن اینکه حوزه پژوهش هنری را مدنظر قرار دهیم، سعی کردیم در برنامه زمان‌بندی موزه هنرهای معاصر تهران نیز اختلال ایجاد نکنیم.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه، آثاری به نمایش گذاشته می‌شود که به رویکرد اعتراضی و انقلابی اشاره دارند که بحث پرداختن به موضوعات پژوهشی نیز عقبه آنها است.

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.