تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
کد خبر : 25877

تمدید ماموریت صلحبانی سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی

تمدید ماموریت صلحبانی سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این رای‌گیری برای تمدید فعالیت این هیات صلحبان با رای ممتنع گابون، چین و روسیه همراه بود. قطعنامه پیشنهادی فرانسه برای تمدید فعالیت این هیات با ۱۷ هزار و ۵۰۰ پرسنل بر روی حفاظت از غیرنظامیان و تشویق فاوستین آرشانژ توادوره، رئیس جمهوری آفریقای مرکزی و دولتش

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این رای‌گیری برای تمدید فعالیت این هیات صلحبان با رای ممتنع گابون، چین و روسیه همراه بود.
قطعنامه پیشنهادی فرانسه برای تمدید فعالیت این هیات با ۱۷ هزار و ۵۰۰ پرسنل بر روی حفاظت از غیرنظامیان و تشویق فاوستین آرشانژ توادوره، رئیس جمهوری آفریقای مرکزی و دولتش به منظور پیگیری صلح و ثباتی با دوام از طریق روندهای صلح‌آمیز و سیاسی به رای گذاشته شد.
این قطعنامه با ۱۲ رای موافق تصویب شد.
جمهوری آفریقای مرکزی با داشتن منابع معدنی غنی یکی از فقیرترین کشورها در قاره سیاه است که از ۲۰۱۳ با درگیری‌های بین جوامعی مرگبار دست و پنجه نرم می‌کند. اوج این درگیری‌های خشونت‌آمیز زمانی بود که شبه‌نظامیان سلکا قدرت را به دست گرفته و فرانسوا بوزیزه، رئیس جمهوری وقت را مجبور به استعفا کردند.
شبه‌نظامیان اکثرا مسیحی بعدا به نبرد با آنها پرداخته و غیرنظامیان را در معابر و خیابان‌ها هدف حملات خود قرار می‌دهند. هزاران نفر در جریان این درگیری‌ها کشته و بسیاری از مسلمانان پایتخت از بیم جانشان فرار کردند.
در این میان، پس از آنکه دادگاه قانون اساسی جمهوری آفریقای مرکزی کاندیداتوری بوزیزه را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رد کرد، توادوره با ۵۳ درصد آرا دور دوم انتخابات را برد. اما همچنان با مخالفت‌هایی از سوی یک ائتلاف شورشی مرتبط با بوزیزه روبروست.
دولت کنترل پایتخت را به دست دارد اما بسیاری از نواحی این کشور همچنان تحت کنترل و تسلط گروه‌های مسلح هستند.
قطعنامه تصویب شده روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل به تمامی طرف‌های درگیر در جمهوری آفریقای مرکزی تاکید کرده که به آتش‌بس احترام بگذارند، حملات علیه شهروندان غیرمسلح را متوقف کنند و از این کشور و کشورهای همجوارش خواسته تا شبکه‌های مجرم و تبهکار بین‌المللی و گروه‌های مسلح دخیل در قاچاق سلاح و سوءاستفاده از منابع طبیعی را تحت پیگرد قرار دهند.
در این قطعنامه همچنین به مقام‌های جمهوری آفریقای مرکزی تاکید شده تا به فوریت روند سازش را که به دلایل اصلی درگیری‌ها از جمله به حاشیه کشیده شدن غیرنظامیان جوامع خاص، مسائل هویت ملی و شکایت‌ها محلی مربوط می‌شود، مورد رسیدگی قرار دهد.
آنا اوستیگنیوا، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل به شورای امنیت گفت که مسکو به این دلیل رای ممتنع داده که دیدگاه‌های جمهوری آفریقای مرکزی در این قطعنامه بازتاب نشده و مسکو نمی‌پذیرد که این قطعنامه دولت و گروه‌های مسلح در این کشور آفریقایی را در یک کفه برابر قرار دهد.
سیلوی والری بایپو-تمون، وزیر امور خارجه جمهوری آفریقای مرکزی هم اکثر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل را متهم کرد که در مورد کشورش هم مانند قاضی و هم هیات منصفه عمل می‌کنند. وی ادامه داد، کشورش با وضعیت بشردوستانه هشداردهنده‌ای روبروست و این کشور، به دستوری برای رسیدگی به گروه‌های مسلح نیاز دارد.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.