تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر : 16145

تلاش آمریکا برای احیای اتحاد میان کردهای سوریه

تلاش آمریکا برای احیای اتحاد میان کردهای سوریه

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در گزارشی اعلام کرد که آمریکا از اوایل ماه جاری میلادی تحرکات خود را برای احیای مذاکرات کردی – کردی، میان احزاب وابسته به اداره خودمختار از یک سو و احزاب وابسته به “شورای ملی کرد” مورد حمایت ترکیه، از سر گرفته است. منابع مطلع در شمال شرق سوریه

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در گزارشی اعلام کرد که آمریکا از اوایل ماه جاری میلادی تحرکات خود را برای احیای مذاکرات کردی – کردی، میان احزاب وابسته به اداره خودمختار از یک سو و احزاب وابسته به “شورای ملی کرد” مورد حمایت ترکیه، از سر گرفته است.

منابع مطلع در شمال شرق سوریه در این باره گفتند که “متیو پرل”، نماینده وزارت خارجه آمریکا در شمال شرق سوریه درصدد است تا شورای ملی کرد و احزاب وابسته به اداره خودمختار را بر سر میز مذاکرات بنشاند تا با دستیابی به یک توافق آنها را با یکدیگر متحد کرده و با مشارکت دو طرف منطقه تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) اداره شود.

“فیصل یوسف”، عضو هیئت رئیسه شورای ملی کردهای سوریه در این باره به العربی الجدید گفته است که روابط میان آمریکا و این شورا از اواخر سال ۲۰۲۰ تا کنون همچنان برقرار بوده و قطع نشده است و حل و فصل اختلافات میان شورای ملی کرد و احزاب وابسته به “وحدت ملی کرد” از موضوعات مطرح میان دو است.

وی در ادامه بر آمادگی شورای ملی کرد نشستن سر میز مذاکرات با دیگر احزاب کرد طبق ضمانت‌نامه امضا شده میان آمریکا و مظلوم عبدی (کوبانی)، فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در سال ۲۰۱۴ تاکید کرد و گفت که این سند تا بدین لحظه اجرایی نشده و مانع از تعیین موعد ازسرگیری مذاکرات شده است.

یوسف در ادامه تصریح کرد: آمریکا تا بدین لحظه موعدی را برای اعلام سند مذکور و به دنبال آن آغاز مذاکرات و دستیابی به یک توافق تعیین و به ما اعلام نکرده است.

در همین حال، “نصرالدین ابراهیم”، دبیر حزب “دموکرات کرد سوریه”  به العربی الجدید گفت که هیئتی از وحدت ملی کرد اوایل ماه جاری میلادی با متیو پرل دیدار کرد.

وی گزارش داد: پرل در جریان این دیدار بر ضرورت ازسرگیری گفت‌وگوهای کردی ـ کردی تاکید کرد. پرل موافقت شورای ملی کرد با ازسرگیری گفت‌وگوها را اعلام کرد و ما نیز با ازسرگیری آن از نقطه متوقف شده موافق هستیم.

ابراهیم ادامه داد: آمریکایی‌ها با هماهنگی با رهبری قسد درصدد ایجاد جو مثبت برای موفقیت‌آمیز بودن این گفت‌وگوها و بهبود روابط میان اداره خودمختار و اقلیم کردستان عراق هستند.

نصرالدین ابراهیم درباره اختلافات میان دو طرف نیز گفت: موضوعاتی وجود دارد که همچنان حل و فصل نشده‌اند، ازجمله موضوع مشارکت شورای ملی کرد در اداره خودمختار و همچنین پرونده امنیتی و نظامی.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.