تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر : 20309

ترامپ حمله به کنگره را از تلویزیون تماشا کرد و درخواست‌ها برای دعوت به صلح را نادیده گرفت

ترامپ حمله به کنگره را از تلویزیون تماشا کرد و درخواست‌ها برای دعوت به صلح را نادیده گرفت

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا از هشتمین جلسه خود در تابستان سال جاری میلادی استفاده کرد تا آنچه را که اعضا، امتناع دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از وارد عمل شدن در 187 دقیقه بین زمان پایان سخنرانی آتشینش در تجمع طرفدارانش که در آن خواستار

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا از هشتمین جلسه خود در تابستان سال جاری میلادی استفاده کرد تا آنچه را که اعضا، امتناع دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از وارد عمل شدن در 187 دقیقه بین زمان پایان سخنرانی آتشینش در تجمع طرفدارانش که در آن خواستار راهپیمایی آنها به طرف کنگره شده بود تا زمان انتشار ویدئویی که در آن از طرفدارانش خواست به خانه‌های خود بازگردند، می‌دانند، به تفصیل شرح دهد.

الین لوریا، نماینده دموکرات آمریکا از ایالت ویرجینیا گفت: دونالد ترامپ پشت میز ناهارخوری‌اش نشسته بود و حمله شش ژانویه را از تلویزیون تماشا می‌کرد در حالی که اکثر کارمندانش ارشدش، مشاوران نزدیکش و حتی اعضای خانواده‌اش به او التماس می‌کردند تا کاری را که از هر رئیس جمهوری انتظار می‌رود، انجام دهد.

هیات این کمیته فیلم ویدئویی شهادت معاونین و کارمندان امنیتی کاخ سفید را که درباره رویدادهای آن روز صحبت می‌کنند، پخش کرد.

در این شهادت ضبط شده از پت سیپولون، مشاور سابق کاخ سفید پرسیده شد که آیا ترامپ با وزیر دفاع، دادستان کل و یا وزیر امنیت کشور تماس گرفت یا خیر؟ که سیپولون در پاسخ به هر یک از این سوالات گفت: “خیر”.

وی افزود: چندین تن از معاونین ترامپ از جمله ایوانکا ترامپ، دخترش به رئیس جمهور توصیه کردند چیزی بگوید. من به رئیس جمهور گفتم که مردم باید از سوی شما بشنوند که به خانه‌هایشان بازگردند. من تاکید کردم که هر چه سریع تر باید بیانیه‌ای صادر شود.

دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد ترامپ در پیامی به مارک میدوز، رئیس دفتر پدرش گفت: پدرم به زودی این مزخرف را محکوم خواهد کرد. اگر اوضاع از این بدتر شود، آنها تلاش خواهند کرد تا تمام میراث پدر در این مورد را به گند بکشند.

حمله شش ژانویه به کنگره آمریکا در حالی که مایک پنس، معاون رئیس جمهور وقت با قانون‌گذاران نشست داشت منجر به کشته شدن چندین تن، زخمی شدن بیش از 140 افسر پلیس و تاخیر در تایید پیروزی جو بایدن، رئیس جهور دموکرات آمریکا در انتخابات نوامبر 2020 شد.

آدام کینزینگر، نماینده آمریکا از ایالت ایلی‌نوی که یکی از دو نماینده جمهوری خواه در این کمیته است، گفت: ترامپ هیچ تمایلی به دعوت به صلح و متوقف کردن شورشیان نداشت.

وی افزود: شورشیان در حال انجام هدف ترامپ بودند و به همین خاطر او مداخله نکرد.

این در حالی است که دونالد ترامپ ارتکاب هرگونه اشتباهی را رد می‌کند و همچنان تاکید دارد که به خاطر تقلب گسترده، در انتخابات شکست خورده است.

لیز هرینگتون، سخنگوی ترامپ در پستی در شبکه اجتماعی “تروث سوشال” (Truth Social) گفت: این جلسات به اندازه جو بایدن تقلبی و غیرقانونی هستند. آنها هیچ کاری بدون اتوکیو نمی‌توانند انجام دهند.

لیز چنی، قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکایی و معاون رئیس این کمیته گفت: دور بعدی جلسات در سپتامبر سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

شاهدان حاضر در این جلسه متیو پوتینگر، معاون مشاور امنیت ملی آمیکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ و سارا متیوز، معاون سخنگوی کاخ سفید بودند. این دو مقام چند ساعت پس از وقوع این شورش از سمت‌های خود استعفا دادند.  

متیوز شهادت داد: اگر دونالد ترامپ می‌خواست بیانیه‌ای صادر کند و با مردم آمریکا صحبت کند، می‌توانست فورا در مقابل دوربین قرار بگیرد. اگر او می‌خواست از دفتر ریاست جمهوری سخنرانی برگزار کند، می‌توانستیم ظرف چند دقیقه نیروهای مطبوعاتی کاخ سفید را در دفتر ترامپ جمع کنیم.

این کمیته که متشکل است از هفت قانون‌گذار دموکرات و دو قانون‌گذار جمهوری خواه، از سال گذشته تا کنون مشغول تحقیق درباره این حمله بوده است و با بیش از یک هزار شاهد مصاحبه کرده و ده‌ها هزار مدرک جمع‌آوری کرده است.

این کمیته از این جلسات برای تشکیل پرونده‌ای استفاده کرده که در آن تلاش‌های ترامپ برای ملغی کردن شکستش در برابر بایدن به منزله تخطی از وظیفه و رفتار غیرقانونی بیان شده و بسیار فراتر از سیاست‌های عادی محسوب می‌شود.

شهادت‌های صوتی از یکی از مقامات امنیتی کاخ سفید که هویتش فاش نشده، شهادت قبلی را دال بر اینکه مقامات دولت ترامپ از وجود سلاح در بین شورشیان مطلح بودند، تقویت کرد.

این کمیته فیلمی را از چندین مقام کاخ سفید نشان داد که در آن ناراحتی خود را از توییتی که ترامپ کمی پس از آغاز این شورش و مخفی شدن پنس در کنگره منتشر کرده بود، توصیف کردند؛ توییتی که در آن ترامپ پنس را مقصر عدم توقف روند تایید پیروزی بایدن می‌داند.

متیوز گفت: ترامپ هیزم به این آتش می‌ریخت.

مقام امنیتی مذکور گفت: برخی از محافظان پنس نگران جان خود شده بودند. آنها با خانواده‌هایشان تماس گرفتند و از آنها خداحافظی کردند.

سیپولون درباره ارزیابی خود از این شورش در شهادت روز پنجشنبه‌اش گفت: این شورش به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این شورش اشتباه و غم‌انگیز بود و روز وحشتناکی نیز برای آمریکا بود.

در همین حال، شبکه ان‌بی‌سی به نقل از منابع آگاه گزارش داد،‌ گلادیز آیالا، بازرس کل وزارت امنیت کشور تحقیقات کیفری را آغاز کرده تا مشخص کند که سرویس مخفی آمریکا چگونه و چرا پیام‌هایی را که می‌توانست ابعاد حمله شش ژانویه را مشخص کنند و از برخی مسائل آن پرده بردارد، پاک کرده است.

بازرس کل وزارت امنیت کشور آمریکا هفته گذشته به دو کمیته کنگره اطلاع داده بود که بسیاری از پیام‌های تلفن‌های سرویس مخفی بین تاریخ پنجم تا ششم ژانویه سال 2021 میلادی پاک شده است. این اقدام پس از آن صورت گرفته که این دیده‌بان خواستار دریافت تمامی سوابق مرتبط با حمله شش ژانویه به کنگره شده بود.

آیالا در نامه‌ای به سرویس مخفی گفته است که تحقیقات داخلی خود را در مورد پیام‌های پاک شده متوقف کند زیرا احتمالا تحقیقات این دیده‌بان به دادستان‌های فدرال ارجاع داده می‌شود.

این در حالی است که آنتونی گاگلیئلمی، رئیس ارتباطات سرویس مخفی آمریکا 14 ژوئیه سال جاری میلادی در بیانیه‌ای این مساله را که این آژانش عمدا این پیام‌ها را به دنبال درخواست بازرس کل وزارت امنیت کشور پاک کرده است، رد کرد.

وی تاکید کرد که این داده‌ها به خاطر بازگشت تلفن‌های همراه این آژانس به حالت اولیه به عنوان بخشی از سیستم از پیش برنامه‌ریزی شده انتقال قدرت، پاک شده‌اند.

این مقام تاکید کرد، دیده‌بان وزارت امنیت کشور برای نخستین بار در تاریخ 26 فوریه سال 2021 میلادی پس از اجرای سیستم مذکور درخواست دریافت پیام‌ها را داد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.