تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۳۵
کد خبر : 14621

تاریخچه تمام داربی‌های اسفند

تاریخچه تمام داربی‌های اسفند

به گزارش ایسنا، نود و هشتمین داربی پایتخت، پنجشنبه در چارچوب هفته بیست و سوم لیگ برتر برگزار می‌شود. به دلیل برگزاری این دیدار در اسفند، تاریخچه داربی‌های اسفند در این گزارش بررسی شده که نشان دهنده آمار خوب استقلالی‌ها در داربی‌های این ماه است. در مجموع ۹ داربی برگزار شده در ماه اسفند، استقلال

به گزارش ایسنا، نود و هشتمین داربی پایتخت، پنجشنبه در چارچوب هفته بیست و سوم لیگ برتر برگزار می‌شود. به دلیل برگزاری این دیدار در اسفند، تاریخچه داربی‌های اسفند در این گزارش بررسی شده که نشان دهنده آمار خوب استقلالی‌ها در داربی‌های این ماه است. در مجموع ۹ داربی برگزار شده در ماه اسفند، استقلال پنج بار و پرسپولیس دو بار (یک بار در ضربات پنالتی) برنده از زمین بازی خارج شده و دو بازی هم با تساوی به پایان رسیده است.

دیدار یازدهم، ۱۱ اسفند ۱۳۵۱/ پرسپولیس ۰ – ۲ استقلال

گل‌ها: علی جباری در دقایق ۸۷ و۴۰

ترکیب پرسپولیس: مهدی عسکرخانی، کاظم رحیمی، فریدون معینی، ایرج سلیمانی )حسین بهاریان)، عزت الله وطنخواه (کاپیتان)، مجید تشرفی، اسماعیل حاج رحیمی‌پور، مهراب شاهرخی، محمود خوردبین، اکبر افتخاری، اصغر ادیبی.

سرمربی: آلن راجرز

ترکیب استقلال: منصور رشیدی، محمدرضا عادلخانی (غلامحسین مظلومی)، منصور پورحیدری، اکبر کارگر جم، علی جباری (کاپیتان)، نصرالله عبداللهی، عزت جانملکی، حسن روشن، کارو حق وردیان (عباس نوین روزگار)، جواد قراب، مسعود مژدهی.

سرمربی: رایکوف

داور: داود نصیری

نخستین داربی اسفندماه به ۴۹ سال پیش برمی‌گردد. تاج بدون باخت و در کورس قهرمانی با عقاب و پاس بود و در سوی مقابل، پرسپولیس در میانه‌های جدول حضور داشت. رایکوف ترکیب جوانی را برای این داربی استفاده کرد و مسعود معینی، حاج قاسم و غلامحسین مظلومی رو روی نیمکت گذاشت. آلن راجرز هم ادیبی، سلیمانی، رحیمی پور و خوردبین را به کمک پزشکان به این بازی رساند تا دستانش مقابل تاج خالی نباشد.

هم تاج و هم پرسپولیس در این بازی موقعیت‌های زیادی ایجاد کردن اما درخشش منصور رشیدی و علی جباری باعث شد که آبی‌های پایتخت برنده از زمین بازی بیرون بروند.

بازی تا دقیقه ۴۰، بدون گل پیگیری می‌شد تا این که خطای حاج رحیمی‌پور روی بازیکن تاج در میانه میدان اعلام شد. جانملکی پشت این ضربه ایستاد و توپ بلندی را به داخل محوطه جریمه پرسپولیس ارسال کرد. توپ ارسالی به مسعود مژدهی رسید و مژدهی با سینه توپ را به علی جباری رساند. جباری در ادامه پس از دریبل بازیکن مقابلش و با شوتی دقیق، دروازه عسکرخانی را باز کرد تا بازی یک بر صفر به سود تاج شود.

آلن راجرز و پرسپولیسی‌ها سعی کردن بعد از گل، بازی را به تساوی بکشند و در مقابل، تاج چشم به ضد حمله‌ها داشت اما رایکوف با آوردن غلامحسین مظلومی و نوین روزگار، بازی را به تعادل کشید.

بازی تا دقیقه ۸۷ با یک گل به نفع تاج بود تا این که تشرفی برای متوقف کردن غلامحسین مظلومی روی این بازیکن خطا می‌کند. این بار علی جباری پشت ضربه ایستگاهی ایستاد و با ضربه‌ای فنی تیر خلاص را به پرسپولیس زد تا بازی ۲ بر صفر شود.

دیدار نوزدهم، ۲۷ اسفند ۱۳۵۴/ پرسپولیس ۱ – ۱ استقلال

گل‌ها: مسعود مژدهی در دقیقه۲۰ برای استقلال و محمود خوردبین در دقیقه ۸۵ برای پرسپولیس.

ترکیب پرسپولیس: بهرام مودت، بیژن ذوالفقارنسب، ابراهیم آشتیانی (کاپیتان)، جواد الله وردی، جهانگیر فتاحی، محمد رضا خلعتبری (اسماعیل حاج رحیمی‌پور)، علی پروین، رضا وطنخواه (فریدون معینی)، علیرضا عزیزی، محمد دستجردی، محمودخوردبین.

سرمربی: بیوک وطن‌خواه

ترکیب استقلال: منصور رشیدی، حسن ابراهیمی، حسن نظری، اکبر کارگر جم (کاپیتان)، عزت جانملکی، کارو حق وردیان، جواد قراب، جهانگیر کوثری (هادینراقی)، حسن روشن، آندرانیک اسکندریان، مسعود مژدهی.

سرمربی: رایکوف

داور: محمد صالحی

اخراج: مسعود مژدهی (استقلال)

این داربی یکی از پربرخوردترین و جنجالی‌ترین داربی‌های تاریخ به حساب می‌آید. هم تاج و هم پرسپولیس در این بازی خشن ظاهر شدند اما این خشونت باعث نشد که بازی، کم موقعیت از آب دربیاد.

در دقیقه ۲۰ بازی بود که ابراهیمی در میانه میدان توپ‌ربایی کرد و پایه‌ریز نفوذ مسعود مژدهی در بین مدافعان پرسپولیس شد. مژدهی در این صحنه مدافعان پرسپولیس را دریبل کرد تا مودت، دروازه‌بان سرخ‌پوشان مجبور به خروج از دروازه شود. مودت شوت اول مژدهی را دفع کرد اما مژدهی از توپ برگشتی استفاده کرد و گل اول بازی را برای تاج به ثمر رساند.

بازی تا دقیقه ۸۵ با یک گل به سود تاج ادامه پیدا کرد تا این که در دقیقه ۸۵، محمود خوردبین توپ ارسالی حاج رحیمی پور را به سمت دروازه رشیدی شوت کرد. توپ از رشیدی رد شد و به تیر دروازه خورد اما رشیدی بعد از برخورد توپ به زمین، آن را در آغوش گرفت. با این حال داور میانه میدان را به نشانه گل نشان داد تا بازی یک، یک شود.

تاجی‌ها با نشان دادن محل اصابت توپ به تیرک، تلاش کردند که محمد صالحی را قانع کنند که تصمیم اشتباهی گرفته اما صالحی این موضوع را قبول نکرد تا یکی از جنجالی‌ترین گل‌های داربی در این بازی به ثمر برسد. داور اواخر این بازی مسعود مژدهی را به خاطر ضربه زدن به توپ بعد از به صدا در اومدن سوت، از زمین بازی اخراج کرد.

رایکوف بعد از بازی درباره تصمیمات بحث‌برانگیز صالحی گفت: ” وقتی تمام تماشاگران دیدند که داور چه اشتباهی کرد من دیگر چه حرفی می توانم داشته باشم؟ داور توپی را که نیم متر بیرون از خط دروازه فرود آمد را گل حساب کرد و ما را از یک برد حتمی محروم کرد. مگر تاج یک تیم خارجی است که باید همیشه در حقش حق کشی شود؟ فصل پیش هم در مشهد داور مرتکب اشتباه شد و ما چوبش را خوردیم. قبول کنید در این شرایط بازیکن روحیه و اعصاب خودش را از دست می‌دهد و امکان انجام هرگونه عملی از جانب او هست. درباره کیفت بازی هم می توانم بگویم که خوشحال هستم. تیم ما با وجود جوانی از پس تیم با تجربه پرسپولیس خوب بر آمد و تصور نمی کنم پرسپولیسی ها جدا از گل مشکوک خود حرف دیگری برای گفتن داشتند! برد صد درصد حق ما بود. افسوس که داور نگذاشت.”

بیوک وطنخواه، سرمربی پرسپولیس درباره این بازی گفت: « ما باید از میدان امروز پیروز بیرون می‌آمدیم اما متاسفانه شانس‌های گل متعددی را از دست دادیم. عزیزی اوایل بازی یک گل حتم را بیرون زد و دو بار تیر دروازه حریف را لرزاندیم اما حریف روی یک حادثه به گل رسید. با این وجود برتری مطلق ما در ۲۰ دقیقه آخر بازی ما را به گل تساوی رساند. درباره گل و اعتراض تاجی ها هم باید بگویم که چون من از صحنه دور بودم نمیتوانم به درستی نظر دهم اما همین که کمک داور با قاطعیت گل را اعلام کرد یعنی اشتباهی رخ نداده. نکته‌ای را که می‌توانم به آن اشاره کنم کار بد داور در مورد گذشت زیاد از حد او در قبال خشونت‌های اوایل بازی بود. او خیلی آوانتاژ می‌داد اما آخر سر شروع به جلوگیری از این خشونت کرد در حالیکه دیگر خیلی دیر شده بود. »

دیدار سی‌ و یکم، نوزدهم اسفند ۱۳۶۷/ پرسپولیس ۴ – استقلال ۲ (وقت معمول صفر – صفر(

گل‌های استقلال (‌پنالتی): جعفرمختاری فر، رضاحسن‌زاده.

گلهای پرسپولیس (‌پنالتی): مجتبی محرمی، رحیم یوسفی، محسن آشوری، مرتضی کرمانی مقدم این دیدار در چارچوب جام حذفی باشگاه‌های کشور برگزار شد.

ترکیب پرسپولیس: وحید قلیچ، سعید نعیم آبادی، مرتضی فنونی‌زاده، مرتضی کرمانی مقام، کاظم سید علیخانی (کاپیتان)، منوچهر شفقتیان، محسن عاشوری، ضیا عربشاهی (محمد مایلی کهن)، رحیم یوسفی، فریبرز مرادی (مجتبی محرمی)، محمد حسن انصاری فرد (کریم باوی)

سرمربی: علی پروین

ترکیب استقلال: سعید عزیزیان، مصطفی اردستانی، رضا حسن‌زاده، محمدرضاشکورزاده، جواد زرینچه، امیرهاشمی مقدم، مجید نامجو مطلق، صادق ورمزیار، محسن گروسی (فرشاد فلاحت‌زاده)، امیر قلعه نویی، جعفر مختاری فر (کاپیتان)

سرمربی: غلامحسین مظلومی

داور: ‌هادی دزفولی

سومین داربی اسفندی، داربی سی و یکم بود؛ داربی‌ای که در چارچوب یک چهارم نهایی جام حذفی برگزار شد. دو تیم عملکرد نسبتا برابری در این داربی داشتند و بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی به پایان رسید تا پنالتی‌ها تعیین کننده برنده بازی باشد.

در ضربات پنالتی جعفر مختاری‌فر و رضا حسن‌زاده پنالتی‌های استقلال را به گل تبدیل کردند اما از دست رفتن پنالتی‌های قلعه‌نویی و شکورزاده باعث شد که استقلال بازنده از زمین بازی بیرون برود. این بازی، نخستین تجربه امیر قلعه‌نویی در داربی بود.

دیدار سی و ششم، ۱۵ اسفند ۱۳۷۰/ استقلال ۲ – صفر پرسپولیس

ترکیب پرسپولیس: وحید قلیچ (کاپیتان)، ناصر محمدخانی، مرتضی فنونی‌زاده، مصطفی قنبرپور، فریبرز مرادی، حسن شیر محمدی، مجتبی محرمی، محمد حسن انصاری‌ فرد، منوچهر عبدالله‌نژاد، حسین عبدی، فرشاد پیوس.

سرمربی: علی پروین

ترکیب استقلال: احمد رضا عابدزاده، شاهین بیانی (کاپیتان)، رضا حسن‌زاده، شاهرخ بیانی، مهدی فنونی‌زاده، عبدالصمد مرفاوی، امیر موسوی نیا، عباس سرخاب (جعفر مختاری فر)، می‌رشاد ماجدی (امیرهاشمی مقدم)، صادق ورمزیار، مسعود غفوری اصل.

سرمربی: منصور پورحیدری

گل‌ها: عبدالصمد مرفاوی دردقیقه ۸ و صادق ورمزیار در دقیقه ۱۵.

داور: احمد ابهران

استقلال در چهارمین داربی اسفندی با یکی از بهترین تیم‌های تاریخش به مصاف پرسپولیس رفت. تیمِ منصور پورحیدری با وجود حضور در پنج تورنمنت، کار سختی مقابل پرسپولیسِ علی پروین نداشت و به راحتی مچ این تیم را خواباند. در این سال علی پروین به طور همزمان سرمربی تیم‌ملی هم بود.

صمد مرفاوی در دقیقه ۸ این بازی با ضربه سر ارسال موسوی‌نیا را وارد دروازه پرسپولیس کرد. بعد از این گل، باز هم بازی در اختیار استقلال بود تا این که صادق ورمرزیار در دقیقه ۱۵، با شوتی غیرقابل مهار، گل دوم آبی‌ها را وارد دروازه وحید قلیچ کرد.

استقلال بعد از زدن دو گل به پرسپولیس، با این تیم مدارا کرد تا بازی با نتیجه ۲ بر صفر به پایان برسد.

دیدار چهل و نهم، ۸ اسفند ۱۳۷۸/ پرسپولیس ۲ – ۰ استقلال

ترکیب پرسپولیس: احمد رضا عابدزاده (کاپیتان)، افشین پیروانی، علی انصاریان، حمید استیلی، حامد کاویانپور، سید مهدی‌هاشمی نسب، علیرضا امامی فر، ‌هادی مهدوی کیا، علی کریمی (اسماعیل حلالی)، ادموند بزیک (علی باغمیشه)، پایان رافت.

سرمربی: علی پروین

ترکیب استقلال: سیدهادی طباطبایی، کاظم محمودی، ستار همدانی، سهراب بختیاری‌زاده، محمد نوازی، علیرضا اکبرپور (افشین حاجی‌پور)، بهزاد داداش‌زاده، محمود فکری (کاپیتان)، علیرضا واحدی نیکبخت، داریوش یزدانی، احمد مومن‌زاده (محمد رضا نیک سیرت)

سرمربی: منصور پورحیدری

گل‌ها: سید مهدی‌هاشمی نسب در دقیقه ۸ و پایان رافت در دقیقه ۸۰.

داور: مارکوس مرک (آلمان)

با اخراج سکوموروخوف، منصور پورحیدری سه روز قبل از داربی، از تیم‌ملی جدا شد تا به کمک استقلال بیاید. استقلال در آن روزها شرایط خوبی نداشت و با دو گل از پرسپولیس شکست خورد.

مهدی هاشمی‌نسب در دقیقه ۸ با ضربه سر، ارسال بلند حمید استیلی را به گل تبدیل کرد و در ادامه بازی، اخراج ستار همدانی کار را برای استقلال سخت‌تر کرد. البته پایان رافت، مهاجم پرسپولیس که در این دیدار هم گل‌زنی کرد، اعتقاد داشت که اخراج همدانی سخت‌گیرانه بوده و مارکوس مِرک می‌توانست با این بازیکن مدارا کند.

در هر صورت بازی تا دقیقه ۸۰ با یک گل به سود پرسپولیس ادامه پیدا کرد تا دوباره پرسپولیس روی یک ارسال بلند دیگر، توسط رافت به گل دوم برسد.

دیدار پنجاه و یکم، ۵ اسفند ۱۳۷۹/ پرسپولیس ۰ – ۱ استقلال

ترکیب پرسپولیس: داود فنائی، یونس باهنر، علی انصاریان، افشین پیروانی، حامد کاویانپور، ‌هادی مهدوی کیا، رضا جباری (ادموند بزیک)، رضا شاهرودی (کاپیتان)، علی کریمی، اسماعیل حلالی، پایان رافت.

سرمربی: علی پروین

ترکیب استقلال: ‌هادی طباطبایی، جواد زرینچه (کاپیتان)، ستار همدانی (علی موسوی)، یدالله اکبری، مجاهد خذیراوی، فرزاد مجیدی (علیرضا اکبرپور)، سیروس دین محمدی، محمود فکری، علیرضا واحدی نیکبخت، علی سامره (ارسطو محمدی)، سید مهدی‌هاشمی نسب.

سرمربی: منصور پورحیدری

گل: علیرضا اکبرپور در دقیقه ۷۴.

داور: پاسکواله رودومونتی (ایتالیا)

ششمین داربی اسفندماه، طبق روال اغلب داربی‌های آخر سال به سود استقلال به پایان رسید. در این دیدار، پرسپولیس بازی به بهتری به نمایش گذاشت اما تعویض طلایی منصور پورحیدری، نتیجه بازی را رقم زد.

استقلال در دقیقه ۷۴ روی سرعت سیروس دین‌محمدی صاحب یک ضد حمله شد. ارسال بلند این بازیکن در عمق برای علیرضا اکبرپور، تعویض طلایی پورحیدری، مهاجم استقلال را در موقعیت تک به تک با داود فنایی قرار داد تا او دروازه پرسپولیس را باز کند.

این برد استقلال در شرایطی رقم خورد که آبی‌های پایتخت در ۹ بازی قبلی‌شان در داربی، پیروز نشده بودند.

دیدار پنجاه و نهم، ۷ اسفند ۱۳۸۳/ پرسپولیس ۲ – ۳ استقلال

گل‌ها: رضا عنایتی در دقیقه ۶۸، محمود فکری در دقیقه ۸۳ و پیروز قربانی در دقیقه ۹۰ برای استقلال و سهراب انتظاری در دقیقه ۷۷ و شیث رضایی در دقیقه ۸۴ برای پرسپولیس.

ترکیب استقلال: وحید طالب لو، داود حق دوست، آگوستین گیلااوری، محمود فکری، میثم بائو(علیرضا اکبرپور ۵۹) رضاعنایتی، فرزاد مجیدی، پیروز قربانی، علیرضا منصوریان، سعید لطفی و سیاوش اکبرپور.

سرمربی: امیر قلعه نویی

پرسپولیس: محمد محمدی، علی انصاریان (شیث رضایی۴۹) محمدرضا مهدوی، پژمان جمشیدی، رضا جباری(عارف محمدوند ۸۰)، کریم باقری، جواد کاظمیان، مهرداد اولادی (سهراب انتظاری۶۰‌)، مرتضی اسدی، علیرضا امامی‌فر.

سرمربی: زوبل

داور: والنتین ایوانف

این داربی، یکی از خاطره‌انگیزترین داربی‌ها برای هواداران استقلال است. در این بازی استقلال بعد از چندین حمله بالاخره در دقیقه ۶۸ توسط عنایتی به گل رسید اما گل‌های شیث رضایی و سهراب انتظاری در دقایق ۷۴ و ۷۶، آبی‌ها را غافل‌گیر کرد.

با این حال امیر قلعه‌نویی و شاگردانش ناامید نشدند و در دقیقه ۸۴ روی شوت محمود فکری، بازی را به تساوی بکشند اما همچنان دست بردار نبودند. به همین دلیل، استقلال فشار حملاتش را حفظ کرد تا در دقیقه ۹۳، پیروز قربانی گل برتری را به ثمر رساند و با ضربه سر، ارسال بی‌نقص فرزاد مجیدی را وارد دروازه پرسپولیس کرد.

دیدار شصت و یکم، ۱۹ اسفند ۱۳۸۴/ پرسپولیس صفر – صفر استقلال

ترکیب پرسپولیس: فرشید کریمی، علی انصاریان، شیث رضایی، ابوالفضل حاجی‌زاده، حامد کاویانپور، کریم باقری، مهرزاد معدنچی، محمدرضا مامانی، داود سیدعباسی، جواد کاظمیان و پژمان نوری.

سرمربی: آری‌هان

ترکیب استقلال: وحید طالب‌لو، محمود فکری، امیرحسین صادقی، پیروز قربانی، اصغر طالب‌نسب، مجتبی جباری، مهدی امیر آبادی، علیرضا نیکبخت واحدی، حسین کاظمی، سیاوش اکبرپور و رضا عنایتی.

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

داور: سعید کمیل کویت

این بازی نخستین تجربه آری هان روی نیمکت پرسپولیس بود. او پس از حضور در جمع سرخ‌پوشان بازیکنان مطرحی مانند رهبری‌فرد و علی انصاریان را کنار می‌گذارد و با ترکیبی متفاوت نسبت به بازی رفت مقابل شاگردان امیر قلعه‌نویی قرار می‌گیرد.

استقلال در این دیدار، بازی به نسبت بهتری به نمایش گذاشت اما نتوانست برنده از زمین بازی بیرون برود تا بازی با تساوی به پایان برسد. پرسپولیس به دلیل این که در دو داربی قبلی،‌ با باخت از زمین بازی خارج شده بود، نمی‌خواست در این داربی هم شکست بخورد که به این هدف رسید.

داربی ۸۷، ۱۰ اسفند ۹۶/ استقلال یک – پرسپولیس صفر

گل: وریا غفوری در دقیقه ۴۴

ترکیب استقلال: سید مهدی رحمتی، داریوش شجاعیان (جابر انصاری)، فرشید باقری، روزبه چشمی، وریا غفوری، امید نورافکن، سرور جپارف (آرمین سهرابیان)، مامه تیام، فرشید اسماعیلی (علی قربانی)، مجید حسینی، امید ابراهیمی

سرمربی: وینفرد شفر

ترکیب پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، حسین ماهینی، محمد انصاری، محسن ربیع‌خواه (احمد نورالهی)، فرشاد احمدزاده، علی علیپور، شجاع خلیل‌زاده، سید جلال حسینی، بشار رسن (گادوین منشا)، کمال کامیابی‌نیا (صادق محرمی)، وحید امیری

سرمربی: برانکو ایوانکوویچ

داور: علیرضا فغانی

آخرین داربی اسفندی که تاکنون برگزار شده، به سال ۹۶ برمی‌گردد. تیم تحت هدایت وینفرد شفر که روزهای خوبی را پشت سر می‌گذاشت، نمایش خوب و حساب‌شده‌ای در این دیدار داشت و اجازه نداد خط حمله پرسپولیس موقعیتی روی دروازه رحمتی ایجاد کند.

در این بازی، وریا غفوری در دقیقه ۴۴ روی حرکت مامه تیام، در داخل محوطه جریمه پرسپولیس صاحب توپ شد و با ضربه‌ای دقیق، گل برتری استقلال را به ثمر رسوند.

پرسپولیس در نیمه دوم سعی کرد که بازی را به تساوی بکشه اما دفاع منسجم استقلال، مانع از موقعیت‌سازی شاگردای برانکو شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.