تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
کد خبر : 29455

به ازای ۷۴ تخت بیمارستانی فقط یک مددکار اجتماعی داریم

به ازای ۷۴ تخت بیمارستانی فقط یک مددکار اجتماعی داریم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین جوادی، در مراسم روز ملی و جهانی مددکاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: بر اساس طرح کارسنجی که در ۶۰ بیمارستان کشور انجام شد، از یک مددکار اجتماعی به ازای هر ۲۰۰ تخت بیمارستانی در کشور هم اکنون به استاندارد یک مددکار به ازای ۷۴ تخت بیمارستانی رسیده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین جوادی، در مراسم روز ملی و جهانی مددکاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: بر اساس طرح کارسنجی که در ۶۰ بیمارستان کشور انجام شد، از یک مددکار اجتماعی به ازای هر ۲۰۰ تخت بیمارستانی در کشور هم اکنون به استاندارد یک مددکار به ازای ۷۴ تخت بیمارستانی رسیده ایم.
وی ادامه داد: ارتقای کیفیت خدمات و تدوین شاخص‌ها و پایش مداوم خدمات مددکاری، آموزش و ارتقای سطح دانش و آگاهی و توجه به مباحث انگیزشی مددکاران، پیگیری جایگاه و مزایای شغلی آنان و توسعه کمی و کیفی مددکاری، اقدامات دیگر اداره مددکاری طی سال‌های اخیر بوده است.
رئیس اداره مددکاری وزارت بهداشت افزایش میزان آگاهی مدیران بیمارستان‌ها نسبت به مددکاری، توسعه همکاری درون بخشی و بین بخشی و ارتباط با نهادهای بین المللی و تفاهم‌نامه با صندوق کودکان سازمان ملل، افزایش مهارت‌های مددکاران در کنار آموزش را دیگر اقدامات این اداره معرفی کرد.
جوادی با اشاره به تلاش مددکاران در همه‌گیری کرونا، گفت: تعریف پروتکل‌ها در زمینه‌های مختلف و استانداردسازی خدمات مددکاری، تألیف و ترجمه کتاب‌های تخصصی مددکاری و برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر نیز در سال‌های اخیر انجام شده است.‌
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۵۵ هزار نفر شب همراهان بیماران را در ۷ همراه سرا با کمک ۹۰ هزار مددکار اسکان دادیم، ابراز داشت: طرح سلامت یار در ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد که امروز از برگزیدگان آن در ۲۰ دانشگاه تقدیر می‌شود.
جوادی افزود: درصددیم جذب نیروی مددکاری را سالی ۱۵ درصد افزایش دهیم. همچنین بازدیدهای مستمری از مراکز درمانی انجام شده است.
وی از راه اندازی دوره کارشناسی و ارشد مددکاری اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد و گفت: مترصد راه انداری این رشته‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران هم هستیم.
رئیس اداره مددکاری خواستار ارائه خدمات مددکاری در شبکه بهداشت شد و گفت: اگر اثربخشی مددکاری در مراکز درمانی ۲۰ درصد باشد، این اثربخشی در شبکه بهداشت تا ۸۰ درصد قابل افزایش است.
جوادی با اعلام اینکه تعرفه گذاری خدمات مددکاری اجتماعی در حال انجام و محتواهای آموزشی در حال تدوین است، ادامه داد: در حال پیگیری بحث سختی کاری شغل مددکاری هستیم و همچنین سند خدمات مددکاری اجتماعی را از طریق شورای عالی امنیت غذایی، پیگیری خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: همچنین در حال پیگیری توسعه خدمات مددکاری در اورژانس و توجه به پژوهش‌ها و پروانه دار شدن حرفه مددکاری هستیم.
رئیس اداره مددکاری وزارت بهداشت با بیان اینکه مددکاران به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و اقشار آسیب پذیر کمک شایانی می‌کنند، بیان داشت: در سال ۱۴۰۰ به همت مددکاران ۱۵ هزار بیمار مجهول الهویه، ۲۳ هزار بیمار بی‌خانمان در مراکز درمانی ساماندهی شدند.
جوادی با تاکید بر اینکه شبکه بهداشت می‌تواند به غربالگری این موارد کمک کند، گفت: در پنج سال اخیر، باز تعریف مجدد از مددکاری اجتماعی در وزارت بهداشت انجام و شرح وظایف مددکاران تدوین شد.
وی افزود: نقش مددکاری متحول شده و تغییرات اجتماعی جامعه هم در این بازتعریف اثر داشته است. شناسه شغلی برای مددکاران اجتماعی و استانداردها و پروتکل‌ها تعریف شده و ساختار جدید آن ایجاد شده است.
جوادی در پایان گفت: ارتقای سطح مددکاری در نظام سلامت، توسعه ضریب نفود آن، افزایش ظرفیت مددکاری و کار روی سنجه های اثربخشی مددکاری توسط اداره مددکاری پیگیری و انجام شده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.