تاریخ انتشار : شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر : 8356

بازگشایی شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب لیبی در دومین سالگرد آتش‌بس

بازگشایی شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب لیبی در دومین سالگرد آتش‌بس

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، عبد الهادی دراه، سخنگوی اتاق عملیات سرت-الجفره به الجزیره گفت: افتتاح این مسیر در پی درخواست‌های مکرر شورای شهر مصراته و شورای شیوخ و بزرگان منطقه الجفره و با توجه به مشکلات شهروندان انجام شد. دراه درباره تامین امنیت منطقه ضمن تاکید بر آمادگی نیروهایش برای

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، عبد الهادی دراه، سخنگوی اتاق عملیات سرت-الجفره به الجزیره گفت: افتتاح این مسیر در پی درخواست‌های مکرر شورای شهر مصراته و شورای شیوخ و بزرگان منطقه الجفره و با توجه به مشکلات شهروندان انجام شد.

دراه درباره تامین امنیت منطقه ضمن تاکید بر آمادگی نیروهایش برای مقابله با هرگونه مشکل امنیتی، گفت: پیش از این نیروهای وابسته به اتاق عملیات سرت-الجفره تامین امنیت این منطقه را بر عده داشتند اما در حال حاضر با توجه به رویکرد صلح و آشتی که شکل گرفته، اتاق عملیات از وزارت کشور خواست دستگاه‌های وابسته به پلیس امنیت این مسیر را بر عهده بگیرند.

مختار بلقاسم، رئیس کمیته راهبری شهرداری زمزم نیز اظهار کرد: این مسیر در واقع شاهراه شمال و جنوب است و حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر شهر مصراته را کوتاه می‌کند.

بلقاسم با اشاره به اینکه منطقه الشویرف واقع در حدفاصل ابوقرین و الجفره امن نیست و امروز مملو از مسافران خواهد شد، از مسؤولان نظامی خواست برای جلوگیری از هرگونه درگیری نیروهای خود را در این منطقه کاهش دهند تا در منطقه آرامش به شکل نسبی برقرار شود.

او افزود: مسیر مصراته-الجفره در پی کنترل داعش بر سرت در سال ۲۰۱۵ مسدود شد تا اینکه در اواخر سال ۲۰۱۶ این گروه تروریستی در عملیات “بنیان مرصوص” نابود شد و از آن زمان این مسیر به روی مسافران بسته بوده است.

محمد الشامی، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با الجزیره، بازگشایی این مسیر را اقدامی بسیار مثبت دانسته و گفت: با بازگشایی این مسیر تبادلات تجاری میان شمال و جنوب ممکن شده و موجب تقویت وحدت ملی و آشتی می‌شود.

الشامی با اشاره به اینکه این بازگشایی از قبل اعلام نشده بود، گفت: این مساله نشان می‌دهد که کمیته نظامی ۵+۵ سیاست مثبتی را برای حل سخت‌ترین پرونده‌ها یعنی اختلافات نظامی در پیش گرفته و حضور ناظران بین‌المللی نیز نشانه دیگری از وجود تضمین‌های بین‌المللی برای هر دو طرف درگیری در مورد خروج مزدوران و نظارت بر توافق آتش‌بس است.

سخنگوی اتاق عملیات سرت-الجفره در ادامه گفت: بازگشایی این مسیر شرایط لازم برای برگزاری موفق انتخابات پایان سال جاری را فراهم کرده و نقش بسزایی در نظارت بر آن دارد.

او افزود: نزدیکی برگزاری کنفرانس بین‌المللی برلین در ۱۲ نوامبر آتی بزرگترین گواه بر حمایت سازمان ملل از کمیته ۵+۵ است.

نجلا المنقوش، وزیر خارجه لیبی نیز تاکید کرد: دولت در کنفرانس پاریس درباره لیبی شرکت خواهد کرد به شرط آنکه در آن مشارکت داشته و نماینده برنامه‌های لیبی باشد نه اینکه فقط یک کشور مدعو باشد.

عملیات بازگشایی این کریدور ساحلی چند ماهی به تعویق افتاد چرا که نیروهای غربی لیبی با اشاره به حضور نیروهای روس وابسته به شرکت واگنر که حامی نیروهای حفتر بودند، عقب‌نشینی این نیروها را  شرط موافقت خود بازگشایی اعلام کردند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.