تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۳:۴۷
کد خبر : 9467

ایران در برنامه واکسیناسیون موفق تر از کشورهای پیشرفته بود

ایران در برنامه واکسیناسیون موفق تر از کشورهای پیشرفته بود

به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای جلسه علی دل پیشه رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با بیان تاریخچه شکل گیری این شورا در سال ۱۳۲۹ و با عنوان شورای بهداشت کشور گفت: در سال ۱۳۷۰ شورای غذا و تغذیه، در سال ۱۳۸۲ شورای عالی سلامت کشور و شورای سلامت استان به ریاست

به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای جلسه علی دل پیشه رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با بیان تاریخچه شکل گیری این شورا در سال ۱۳۲۹ و با عنوان شورای بهداشت کشور گفت: در سال ۱۳۷۰ شورای غذا و تغذیه، در سال ۱۳۸۲ شورای عالی سلامت کشور و شورای سلامت استان به ریاست استاندار تشکیل شد و در سال ۱۳۸۴ دو شورای غذا و تغذیه و سلامت کشور در هم ادغام و شکل گیری شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بر اساس ماده ۸۴ قانون برنامه چهارم توسعه کشور به شکل کنونی رقم خورد.

وی در خصوص وضعیت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در کشور و استان‌ها، بیان کرد: در استان، استاندار رئیس شورای سلامت است، شورای برنامه ریزی و توسعه استان هم مصوبات شورای سلامت را عیناً به تصویب رسانده و تأمین بودجه مورد نیاز صورت می‌گیرد.

دل پیشه توضیح داد: در سال ۹۹ و بر اساس تصمیم وزارت کشور تعداد شوراهای استانی زیر نظر استاندار از ۱۷ جلسه به ۴ جلسه تقلیل پیدا کرد و شورای سلامت و امنیت غذایی استان هم ذیل کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده قرار گرفت که با توجه به اهمیت خاص سلامت در زندگی مردم و با همکاری و همفکری وزارت خانه‌های بهداشت و کشور و سازمان برنامه و بودجه مقرر شد این شورا به طور مستقل برگزار و زیر نظر مستقیم استاندار انجام وظیفه کند؛ به زودی آئین نامه آن به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

به گفته رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، تاکنون ۱۵ جلسه شورای عالی به ریاست رؤسای جمهور وقت برگزار شده است و در آینده‌ای نزدیک هم شانزدهمین جلسه به ریاست رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

در ادامه مدیران ارشد نظام سلامت کشور، پیش نویس مصوبات شورای‌عالی از جمله روند تصویب و اجرای طرح جوانی جمعیت، پنجمین برنامه استراتژیک ایدز، برنامه ملی سلامت روان جامعه، سند ملی بهبود تغذیه جامعه، برنامه الگوی ارتقای امنیت غذایی در استان‌های کم برخوردار، سند ملی سلامت مردان، سند ملی رشد و تکامل همه جانبه دوران ابتدای کودکی، برنامه ملی راهبردی پیشگیری از مرگ جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله و سند ملی سلامت زنان ایران را مطرح و با همفکری اعضای جلسه متشکل از معاونین و نمایندگان تام الاختیار ۱۶ دستگاه اجرایی، مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

در ادامه جلسه، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهار داشت: روش اجرا برای ما مهم است و امیدواریم برای حل مسئله همه دستگاه‌ها کمک کنند تا به یک نتیجه مطلوب برسیم.

مردم پس از شیوع بیماری کرونا اهمیت سلامت را در زندگی روزمره بیشتر درک کردند

در پایان این نشست بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و دبیر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، ضمن تشکر از نمایندگان سازمان‌های مختلف که در این نشست حضور داشتند، با بیان اینکه مردم پس از شیوع بیماری کرونا اهمیت سلامت را بیشتر درک کردند و در این همه گیری ارزش آن مشخص شد، گفت: در گذشته بسیاری از افراد تصور می‌کردند تنها وزارت بهداشت باید سلامت جامعه را تأمین و تضمین کند اما کرونا نشان داد که در این حوزه همه وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌ها باید پای کار بیایند و کمک کنند؛ وزارت بهداشت تنها می‌تواند نقش راهبری و هماهنگی این اقدامات را داشته باشد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم با راهبری وزارت بهداشت، سلامت را در جامعه ایجاد کنیم احتیاج به همکاری و هماهنگی تشکیلات است. پیشنهاد من این است که پیوست فرهنگی و عدالت که رهبری در شروع کار دولت فرمودند برای پیاده سازی هر برنامه‌ای در نظر گرفته شود، و به مصوبات پیشنهادی اضافه شوند.

یکی از مسائل مهم بومی کردن برنامه‌ها است

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید اجرا و پایش و نظارت در مصوبات پیشنهادی حتماً مد نظر قرار گیرند، گفت: ما باید به دنبال برنامه‌هایی باشیم که هزینه کمتر و اثربخشی بیشتری داشته باشند. باید منطبق بر بودجه و امکانات کنونی برنامه ارائه کرد، بنابراین یکی از مسائل مهم بومی کردن برنامه‌ها است. در موضوع واکسیناسیون بسیاری از کشورهای دیگر از ما پیشرفته‌تر بودند اما موفقیت ما بیشتر بود چرا که ما از بحث معنویت استفاده کردیم و این در حالی است که اگر تنها می‌خواستیم از امکانات خود استفاده کنیم به بیش از یک سال زمان احتیاج داشتیم. اگر در اجرای هر برنامه‌ای مردم حمایت نکنند، آن طرح قطعاً شکست می‌خورد.

عین اللهی با تاکید بر اینکه باید کمک‌های خیران و کمیته امداد به سمت برنامه‌های ارائه شده در این جلسه هدایت شوند، مطرح کرد: هدف ما این است که سهم هر سازمان یا نهادی را در سلامت مردم مشخص کنیم و در رابطه با برنامه خود اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش‌های ما همراه با برنامه‌های شورا نیست، عنوان کرد: تحقیقاتی که تنها منجر به مقاله شده و هیچ استفاده‌ای از آن نشود، سودی برای کشور ندارد بنابراین باید تلاش شود این تحقیقات مشکلی را از ما رفع کنند، تحقیقات بدون هدفمندی چاره ساز نیست و مراکز تحقیقاتی و شورای‌عالی سلامت باید هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند.

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.