تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر : 8861

اولین نشست حضوری رهبران آمریکا، مکزیک و کانادا احتمالا اواخر آبان

اولین نشست حضوری رهبران آمریکا، مکزیک و کانادا احتمالا اواخر آبان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سه منبع آگاه دیگر نیز گفتند، جزئیات نهایی این نشست هنوز در دست بررسی است، اما اگر برگزاری این نشست قطعی شود زمانش به احتمال زیاد هفته آینده در واشنگتن خواهد بود. این منابع مستقر در اتاوا و مکزیکو سیتی، با توجه به علنی نشدن این برنامه

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سه منبع آگاه دیگر نیز گفتند، جزئیات نهایی این نشست هنوز در دست بررسی است، اما اگر برگزاری این نشست قطعی شود زمانش به احتمال زیاد هفته آینده در واشنگتن خواهد بود.

این منابع مستقر در اتاوا و مکزیکو سیتی، با توجه به علنی نشدن این برنامه نامشان را اعلام نکردند.

بایدن از زمان تصدی ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری میلادی با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، نشست‌هایی مجازی داشته و همچنین به همراه ترودو در نشست گروه ۲۰ در رم شرکت کرده است. نشست حضوری مذکور همزمان با تشدید تنش‌های سیاسی بر سر مهاجرت، انرژی و تجارت مطرح شده است.

مهاجرت از محل مرز جنوبی آمریکا با مکزیک به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و مکزیک از آمریکا می‌خواهد که برای جلوگیری از آن سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد.

منبع مستقر در اتاوا گفت که دستور کار نشست مذکور علاوه بر مساله مهاجرت، مبارزه با کووید-۱۹ و رقابت‌پذیری را نیز پوشش خواهد داد.

رهبران این سه کشور در سال ۲۰۰۵ شروع به برگزاری نشستی کردند که به صورت غیررسمی به عنوان اجلاس “سه رفیق” (Three Amigos) مشهور شد و بیشتر سال‌های پس از آن را تا سال ۲۰۱۶ با یکدیگر دیدار کردند. این رویه با روی کار آمدن دونالد ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا در ژانویه ۲۰۱۷ پایان یافت.

این کشورها همچنین به موجب توافقنامه تجارت آزاد آمریکا-مکزیک-کانادا (USMCA) که سالانه حدود ۱.۵ تریلیون دلار تجارت در حوزه آمریکای شمالی را کنترل می‌کند، با یکدیگر پیوند دارند.

ترودو از پیروزی بایدن در انتخابات یک سال قبل آمریکا استقبال کرد اما از آن زمان به بعد یک سری اختلافات تجاری قدیمی بر سر مسائل چوب، خطوط لوله و مسائل تامینی شعله‌ور شد. کانادا همچنین از طرح پیشنهادی اعتبارات مالیاتی آمریکا برای وسایل نقلیه الکتریکی ناراضی است و می‌گوید در صورت اجرا، پاسخ مناسبی به آن خواهد داد. اتاوا می‌گوید این اقدام می‌تواند به صنعت خودروسازی یکپارچه در سطح قاره آسیب برساند.

در ماه ژوئیه، کانادا و آمریکا همچنین در مورد سیاست‌های مکزیک در حوزه انرژی ابراز نگرانی کردند. کاخ سفید و دفتر ترودو از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کردند. دفتر لوپز اوبرادور هم به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.