تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۴:۳۲
کد خبر : 20388

اهمیت سیاسی نشست تهران بیش از جنبه اقتصادی آن بود

اهمیت سیاسی نشست تهران بیش از جنبه اقتصادی آن بود

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت و گو با ایسنا در ارزیابی خود از نتایج نشست آستانه گفت: نشست تهران در رابطه با آستانه نمی گویم کاملا موفقیت آمیز اما خوب بود، علتش این است که‌ وقتی اردوغان در حال ترک تهران است داخل هواپیما به خبرنگاران می گوید ما امنیت خودمان را رها نمی کنیم، قبلا

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت و گو با ایسنا در ارزیابی خود از نتایج نشست آستانه گفت: نشست تهران در رابطه با آستانه نمی گویم کاملا موفقیت آمیز اما خوب بود، علتش این است که‌ وقتی اردوغان در حال ترک تهران است داخل هواپیما به خبرنگاران می گوید ما امنیت خودمان را رها نمی کنیم، قبلا حملاتی به شمال سوریه داشتند اما از صحبت های او این گونه برداشت می شود که تا حدودی تعدیل در مواضع ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع این گونه اظهار نظرها یعنی یک مرحله جلو هستیم و نشان می دهد سه طرف  «ایران، روسیه و ترکیه» توانسته‌اند توافق نسبی داشته باشند.
این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به اتفاق اخیر در دهوک عراق گفت: وقتی اردوغان به آنکارا می رسد اتفاق عجیبی در عراق می افتد و موجب ایجاد شورش علیه ترکیه در برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد، نجف و کربلا می شود. این اتفاق مشکوک است آن هم درست بعد از سفر اردوغان به تهران. گرچه ترکیه تجربه انجام حملات نظامی در شمال عراق را دارد اما کمتر اتفاق افتاده که در یک منطقه توریستی چنین اقدامی را انجام دهد.
سفیر پیشین کشورمان در نروژ افزود: نمی گویم حتما از جانب ترکیه انجام نشده اما ممکن است از دخالتی از جانب رژیم صهیونیستی و یا حتی خود آمریکایی ها و یا آنهایی که مخالف روابط نزدیک ترکیه، ایران و روسیه هستند صورت گرفته باشد.
فرجی راد ادامه داد: تقریبا از یک هفته از سفر اردوغان به تهران، تبلیغات وسیعی در رابطه با آب علیه ترکیه در عراق شروع شده بود که همه این مسائل نشان می دهد موضوع مشکوک است. بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا این اتفاق توسط نظامیان ترک انجام گرفته یا ممکن است توطئه ای باشد که بخواهند حشد الشعبی را با ترک ها درگیر کنند و به نوعی روابط ایران، ترکیه و عراق را بهم بریزند.
وی خاطرنشان کرد: با همه این شرایط باید در نظر داشته باشیم هم نشست آستانه با مرکزیت ایران دارای اهمیت بود همه نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه که سه کشور مهم منطقه هستند و دیدیم که عکس العمل آمریکایی ها تا چه اندازه تند بود و حتی رئیس کل ستاد ارتش آمریکا تاکید کرد که همکاری نظامی ایران و روسیه توافق بسیار بدی است از طرف دیگر ناراضی هستند که ترک ها به عنوان عضوی از ناتو در این نشست شرکت کردند.
این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: برای همین معتقدم قضیه دهوک در عراق مشکوک است چرا که ترکیه با این وضعیت خلاف جریان روند آب حرکت می کند آن هم در مقطعی که غربی ها پوتین را ایزوله کرده و با او ملاقات نمی کنند، ترکیه آن هم در تهران با پوتین دیدار می کند، از همین جنبه است که نشست تهران مهم بود.
فرجی راد با بیان این که اهمیت سیاسی نشست تهران بیش از جنبه اقتصادی آن بود، اظهار داشت: باید به عنوان تحلیل گر انصاف هم داشته باشیم. که ترکیه نگرانی های امنیتی دارد درست است که نباید در شمال عراق یا سوریه باشد اما نیروهایی که با ترکیه می جنگند در این مناطق هستند و کردهای این مناطق هم این مساله را تکذیب نمی کنند.
انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.