تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر : 27636

انگلیس به دخالت ماندلا در سانحه لاکربی بدبین بود

انگلیس به دخالت ماندلا در سانحه لاکربی بدبین بود

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، اسنادی که به تازگی توسط آرشیو ملی انگلیس منتشر شده، نشان می‌دهد که دولت وقت انگلیس در رسیدگی به پرونده بمب‌گذاری لاکربی، نسبت به تلاش‌های نلسون ماندلا برای میانجی‌گری میان لندن و دولت معمر قذافی بدبین بود، اما استفاده از ماندلا علیه قذافی را یکی از

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، اسنادی که به تازگی توسط آرشیو ملی انگلیس منتشر شده، نشان می‌دهد که دولت وقت انگلیس در رسیدگی به پرونده بمب‌گذاری لاکربی، نسبت به تلاش‌های نلسون ماندلا برای میانجی‌گری میان لندن و دولت معمر قذافی بدبین بود، اما استفاده از ماندلا علیه قذافی را یکی از گزینه‌های خود می‌دانست.
بمب‌گذاری لاکربی در سال ۱۹۸۸ انجام شد و در آن یک هواپیمای مسافربری آمریکا بر فراز اسکاتلند منفجر شد و تمامی ۲۴۳ مسافر و ۱۶ خدمه آن جان باختند. یک افسر سابق اطلاعاتی لیبی با نام «عبدالباسط المقرحی» به اتهام دست داشتن در این حادثه دستگیر و به مقامات انگلیس تحویل داده شد.
اسنادی که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که در جلسه دولت انگلیس در آوریل ۲۰۰۱، نلسون ماندلا (نخستین رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی) به تونی بلر، نخست‌وزیر وقت انگلیس گفت که به رغم محاکمه المقرحی در ژانویه همان سال، مسئول دانستن لیبی در این حادثه اشتباه است.
بلر تصریح کرد که انگلیس اصراری ندارد که شخص قذافی دستور این حمله را صادر کرده یا کشور لیبی مستقیما مسئول این بمب‌گذاری است، اما آن‌ها به هر حال مسئول اقدامات المقرحی هستند، زیرا او زمانی از افسران اطلاعاتی لیبی بود.
بلر در این جلسه گفته بود: اگر درخواست تجدیدنظر المقرحی پذیرفته نشده و او محکوم شود، لیبی باید به نحوی غرامت بپردازد.
جان ساورز، مشاور وقت تونی بلر در امور خارجه که بعدها رئیس ام‌آی‌۵ شد، باور داشت که مسئله اصلی قبول مسئولیت از سمت لیبی است و «اگر دولت قذافی از پذیرش مسئولیت سر باز زند، می‌توان از نلسون ماندلا علیه او استفاده کرد».
در نامه‌ای که در مارس ۲۰۰۱ به مارک سدویل، مقام ارشد وزارت خارجه انگلیس نوشته شد، آمده است: ظاهراً ماندلا خود را میانجی‌گر بین رهبران لیبی و انگلیس می‌بیند. این احتمالا کمکی به ما نخواهد کرد.
در ادامه این نامه، این پیشنهاد مطرح شده که تلاش‌های ماندلا برای میانجی‌گری را به اطلاع مقامات وقت آفریقای جنوبی برسانند. دولت مرکزی آفریقای جنوبی در آن زمان نگران دخالت‌های ماندلا در امور بین‌المللی بود.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.