تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۳۱
کد خبر : 3770

انتقاد سناتور آمریکایی از ترکیه تحت حاکمیت اردوغان

انتقاد سناتور آمریکایی از ترکیه تحت حاکمیت اردوغان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز جمعه برای شرکت در دویستمین سالروز استقلال یونان از امپراتوری عثمانی که از آن جمهوری ترکیه ظهور کرد، به آتن سفر کرد. این سناتور آمریکایی پس از ملاقات با نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان در بیانیه کوتاهی

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز جمعه برای شرکت در دویستمین سالروز استقلال یونان از امپراتوری عثمانی که از آن جمهوری ترکیه ظهور کرد، به آتن سفر کرد.

این سناتور آمریکایی پس از ملاقات با نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان در بیانیه کوتاهی گفت: همه ما آرزوی ترکیه‌ای را داریم که پلی بین شرق و غرب باشد، متحد قوی ناتو، دولتی سکولار متعهد به اصول دموکراسی و حاکمیت قانون. متأسفانه در دوران ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان این به واقعیت تبدیل نشده است، بنابراین ما باید با واقعیتی که داریم برخورد کنیم.

یونان و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه و عضو ناتو مدت‌هاست که بر سر یک سری مسائل از جمله حقوق سرزمینی در دریای اژه که دو کشور را از هم جدا می‌کند و حقوق اکتشاف انرژی در شرق مدیترانه اختلاف‌نظر دارند. روابط طی سال گذشته به ویژه در مورد حقوق حفاری اکتشافی در مناطق مدیترانه‌ای که یونان آن را منطقه اقتصادی انحصاری خود می‌داند، متشنج شده است.

وزیر خارجه یونان هم در سخنانی گفت: ترکیه در صورت استفاده از حق مسلم خود برای گسترش آبهای سرزمینی جزایر خود، با نقض کلیه قواعد قانونی، تهدید به جنگ علیه یونان کرده است. این تنها کشوری در جامعه بین‌المللی است که تهدید جنگ، عمل خصمانه منجر به جنگ، علیه یک کشور دیگر کرده است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همچنین گفت: ما به مفهوم حقوق بین‌الملل معتقد هستیم، بنابراین اعتقاد داریم حقوق هر کشور و مناطق اقتصادی انحصاری آن باید رعایت شود. ما معتقدیم که وقتی درگیری و مسائل مختلف وجود دارد، باید تحت حاکمیت قانون و در مجامع مناسب حل شود، نه با زور.

او افزود: ما در حال حاضر نقطه عطفی در تاریخ جهانی داریم. این انتخابی بین دو دیدگاه متفاوت است. موضوعی که ما به اشتراک می‌گذاریم این است که دموکراسی، حقوق بشر، حاکمیت قانون، تحقق رویای فردی را ترویج می‌کند و به جوامع باز اجازه می‌دهد که به آن دست یابند. دیدگاه دیگر یک دیدگاه اقتدارگراست که مردم را سرکوب می‌کند، در نهایت به دنبال اجبار اقتصادی علیه ملت‌هاست و حاکمیت قانون را در دریاها و جاهای دیگر تضعیف می‌کند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.