تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر : 19065

البرهان: صحبت از جنگ داخلی بی اساس است/روابطمان با اسرائیل قطع نشده/ ارتباطمان با مسکو عادی است

البرهان: صحبت از جنگ داخلی بی اساس است/روابطمان با اسرائیل قطع نشده/ ارتباطمان با مسکو عادی است

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان در مصاحبه با شبکه آمریکایی “الحره” اعلام کرد: با هر حزب سیاسی اتحاد و ائتلاف نداریم؛ چراکه این بر خلاف اصول اولیه بخش نظامی است. وی تاکید کرد که بخش نظامی نه تنها با کنگره ملی، حزب سابق عمر البشیر،

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان در مصاحبه با شبکه آمریکایی “الحره” اعلام کرد: با هر حزب سیاسی اتحاد و ائتلاف نداریم؛ چراکه این بر خلاف اصول اولیه بخش نظامی است.

وی تاکید کرد که بخش نظامی نه تنها با کنگره ملی، حزب سابق عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان اتحاد ندارد بلکه این حزب از هرگونه تلاش برای حضور در عرصه سیاست سودان منع شده است.

البرهان همچنین در جریان این مصاحبه تظاهرکنندگان سودانی را به “نقض صلح و حمله به مراکز پلیس و مقرهای دولتی” متهم کرد.

وی تاکید کرد که نیروهای امنیتی دستورات روشنی دارند که به کسی که می‌خواهد نظر خود را بیان کند حمله نکنند و همچنین به آنها دستور داده شده که سلاح حمل نکرده و تظاهرکنندگان را تعقیب نکنند.

البرهان در پاسخ به سوالی درباره احتمال از سرگیری مذاکرات و روابط با اسرائیل گفت که این روابط قطع نشده است که بگوییم به روابط خود با اسرائیل برگردیم.

رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان گزارش‌های منتشرشده درباره فعالیت گروه مسلح «واگنر» روسیه در این کشور را بی اساس دانست.

وی تأکید کرد که این اقدام نظامی صرفا برای «بازیابی روند دموکراتیک در سودان» بوده است.

هفته گذشته نشریه «نیویورک تایمز» در گزارشی تأکید کرد که از زمان کودتای نظامی در سودان، فعالیت گروه «واگنر» در این کشور شدت گرفته است.

گروه واگنر یک تشکیلات نظامی غیر حکومتی در روسیه است که در مناطق بحران‌زده فعالیت می‌کند.

البرهان تأکید کرد هیچ شراکتی میان حاکمیت سودان و گروه واگنر وجود ندارد و «این گروه‌های قانون‌شکن» در سودان جایی ندارند.

او هشدارها درباره جنگ داخلی در سودان را نیز “بی اساس” دانست و تأکید کرد که «گروه‌های معلوم‌الحال بی توجه به آینده کشور حاضر نیستند که وارد روند گفت‌وگو و آشتی ملی شوند.

بر اساس گزارش رسمی مرکز پزشکی سودان تاکنون ۱۰۶ نفر در تظاهراتی که هر از چندی در این کشور درمی‌گیرد جان خود را از دست داده‌اند.

البرهان تظاهرات کنندگان را به اغتشاش و قانون‌شکنی و حمله به مراکز پلیس و ساختمان‌های دولتی متهم کرد.

او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره رأی ممتنع سودان به قطع‌نامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین، گفت که سودان همیشه از توقف جنگ و حل مسائل از راه‌های مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند.

وی گفت که روابط سودان با مسکو روابطی عادی است، «مانند روابط ما با امریکا یا هر کشور دیگری» و افزود که سودان در پی ایجاد تعادل در روابط خارجی خود است و هیچ طرف را به طرف دیگر ترجیح نمی‌دهد.

البرهان تأکید کرد که مواضع سودان در قبال روسیه تأثیری بر روابط خارطوم و واشنگتن نگذاشته و گفت که «امریکا هم مثل ما به دنبال برقراری دموکراسی در سودان است».

در اکتبر ۲۰۲۰، اسرائیل و سودان با میانجیگری آمریکا، عادی سازی روابط خود را اعلام کردند و در ژانویه ۲۰۲۱، دولت سودان اعلامیه “توافقنامه ابراهیم” را امضا کرد.

اکتبر ۲۰۲۱ کودتای نظامی در سودان رخ داد و عبدالفتاح البرهان، رئیس ستاد ارتش، دولت مدنی و شورای موقت حاکم را که از زمان سرنگونی عمر البشیر، دیکتاتور سابق سودان فعالیت می‌کرد را منحل ساخت.  

در همین راستا پیشتر روزنامه عبری زبان “یسرائیل هیوم” فاش کرد که یک هیئت بلند پایه سودانی طی به صورت محرمانه به اراضی اشغالی سفر کرد.

این روزنامه به نقل از سایت فرانسوی “Intelligence Online” در این باره گزارش داد: این سفر طبق عرف معمول با هماهنگی وزارت خارجه دولت اسرائیل صورت نگرفته و توسط موساد ترتیب داده شده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.