تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
کد خبر : 27876

آدرس غلط درباره آلودگی هوا نباید به مردم داد

آدرس غلط درباره آلودگی هوا نباید به مردم داد

به گزارش ایسنا، محمد میرزایی قمی در نشست خبری امروز پس از بازدید خبرنگاران از ایستگاه سنجش کیفیت هوا در دانشگاه شریف و آزمایشگاه مرجع ویژه سنجش گازها در همین دانشگاه‌ گفت: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران است که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و وظیفه اصلی آن سنجش

به گزارش ایسنا، محمد میرزایی قمی در نشست خبری امروز پس از بازدید خبرنگاران از ایستگاه سنجش کیفیت هوا در دانشگاه شریف و آزمایشگاه مرجع ویژه سنجش گازها در همین دانشگاه‌ گفت: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران است که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و وظیفه اصلی آن سنجش آلودگی هوا و صوت است و براساس اساسنامه آن به‌طور دقیق در این دو حوزه وظیفه پایش، سنجش و تحلیل داده‌ها را برعهده دارد لذا ما مدیریت آلودگی هوا را انجام نمی‌دهیم بلکه سنجش، پایش و تحلیل برعهده ماست.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این‌که در حال حاضر ۲۲ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در مناطق شهرداری تهران متعلق به مجموعه شهرداری است، اضافه کرد: غیر از ایستگاه‌های ما ۱۴ ایستگاه سنجش متعلق به اداره کل محیط زیست است که در مجموع ۳۶ ایستگاه سنجش را تشکیل می‌دهند و شاخص کیفیت هوا براساس اطلاعات همه این ۳۶ ایستگاه مورد پایش قرار می‌گیرد و پس از تایید سازمان محیط زیست اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران غیر از منطقه ۱۷ در هر یک از مناطق شهرداری تهران یک ایستگاه سنجش کیفیت هوا دارد همچنین ۱۸ نمایشگر نیز اطلاعات کیفیت هوای تهران را به‌صورت لحظه‌ای در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. این شرکت نه تنها در مجموعه شهرداری تهران بلکه در سطح ملی با توجه به تجهیزات و عملکردش بی‌نظیر است. این شرکت آغازگر بسیاری از مطالعات مربوط به آلودگی هوا در کشور بوده است.
میرزایی تاکید کرد: برای اولین بار سیاهه انتشار توسط این شرکت منتشر شد و در سه مقطع زمانی این مطالعات انجام شده و براساس آن تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: دو دسته آلاینده شامل آلاینده‌های گازی و ذرات معلق داریم که آلاینده‌های گازی خود به چهار دسته و ذرات معلق نیز به دو دسته کمتر از ۲.۵ میکرون و کمتر از ۱۰ میکرون تقسیم می‌شوند. سهم آلایندگی در سیاهه انتشار مشخص و مطالعات منشایابی ذرات معلق نیز انجام شده است. براساس رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت بیشترین تاثیر بر سلامت انسان از سوی ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون اتفاق می‌افتد که سهم اصلی آن در سیاهه انتشار مورد مطالعه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: بر اساس قانون هوای پاک سازمان هواشناسی به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی مدل پیش‌بینی آلودگی هوا را پیاده‌سازی کند. در حقیقت این کار باید به شکلی انجام شود که برای روزهای آتی وضعیت کیفی هوا مشخص شود و در آیین‌نامه اجرایی آن زمان مشخص شده که ۹۶ ساعت پیش‌تر باید این پیش بینی وجود داشته باشد و براین اساس کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه دهد بنابراین قبل از بروز آلودگی هوا باید جلسه برگزار شود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: مدل ما تا ۲۴ ساعت پیش‌بینی آلودگی هوا را انجام می‌دهد. از سوی دیگر با توجه به اتفاقات ابتدای سال جاری در مورد بروز پدیده گرد و غبار – که پدیده‌ای جدید است و موجب افزایش بسیار زیاد شاخص آلودگی شهر تهران شد-  با وجود اینکه امکانات و وظایف ما در محدوده شهر تهران است اما بررسی این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و به سراغ مطالعه سهم اصلی گرد و غبار در شهر تهران رفتیم. براین اساس برای اولین بار تحلیل تصاویر ماهواره‌ای را مبنا قرار دادیم و تحلیل‌های خود را در کمیته اضطرار آلودگی هوا ارائه کردیم.
میرزایی قمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که موضوع آلودگی هوا معضلی لاینحل نیست، اضافه کرد: کشورهای دیگر این مشکل را با استفاده از راهکارهای شناخته شده حل کرده‌اند لذا نباید به دنبال راهکارهای جدید و پیچیده باشیم. با پیشرفت فناوری باید راهکارها را در بستر تکنولوژی پیاده‌سازی کنیم مثلا شهر پکن چین با آلودگی هوا درگیر بود بنابراین اعلام کرد طی برنامه‌ای بلند مدت ۲۰ ساله این معضل را حل می‌کند و امروز این اتفاق افتاده است. این کار را از سال ۱۹۹۸ میلادی آغاز کردند و ظرف مدت ۱۵ سال با استفاده از راهکارهای مشخص موفق به حل این مشکل شدند.
وی تاکید کرد: در حقیقت سه حلقه زمان، منابع و اراده سیاسی شکل گرفت که آن‌ها توانستند موضوع آلودگی هوا را حل کنند. به‌طور قطع نباید آلودگی هوا را موضوعی سیاسی کنیم. قانون بالادستی هوای پاک را داریم که دستگاه‌ها و مسئولیت و وظایف آن‌ها را مشخص کرده و شهرداری نهادی عمومی غیردولتی است و عمده مسئولیت‌ها در این حوزه برعهده دستگاه‌های دولتی است. نباید آدرس غلط به مردم و تصمیم‌گیرندگان بدهیم. معرفی شهرداری به عنوان مقصر آدرس غلط دادن است که بعضا توسط برخی رسانه‌ها انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص مساله آلودگی هوا تاکید کردند که این مساله موضوع این جریان و آن جریان این دولت و آن دولت و این شخص و آن شخص نیست همچنین ایشان فتوایی دادند کسی که سبب موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود و این برای افرادی موجب خطر است کار حرامی است.
وی اضافه کرد: سهم منابع مختلف در انتشار دی اکسید گوگرد ۹۴ درصد مربوط به منابع ثابت و شش درصد مربوط به منابع متحرک است. تنها مدرکی که داریم مطالعات سیاهه انتشار است اما اتفاقی که افتاده در مورد منابع آلاینده ثابت در خصوص انتشار دی‌ اکسید گوگرد است که در هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
ادامه دارد

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.